Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Jag tror att RT gör stor nytta. Ambitionsnivån är hög och folkbildning på andra håll i ämnet är i princip frånvarande. Många är hjälpsamma på forumet. Det är inte förvånande att bloggen är populär.

Samtidigt ser jag att bloggen har en väldig genomslagskraft. Alla pratar indexfonder och hinkar och nickar instämmande. Ibland upplever jag åsiktskorridoren som ganska smal.

3 gillningar

Tänkvärt, ska fundera lite och återkommer.

2 gillningar

Nu har jag funderat lite och kan nog hålla med om att åsiktskorridoren ibland är lite smal. Eller jag skulle hellre vilja utrycka det som att vi på forumet kan ha en i viss mån fundamentalistiskt hållning till indexfonder. Jag tänker så här, forumet är rätt överens om att, på goda grunder, “relgionen” är globala index fonder. Det kan i vissa trådar argumenteras för lite tolkningar av detta småbolagsfonder, Sverige fonder , EM fonder, Investmentbolag m.m. Här har vi ofta spänstiga och givande diskussioner. Ibalnd pratar vi krydda med AuAg eller liknande. Grunden till detta är ju att vi vill vara en bastion mot dyra, dåliga fonder eller att bygga hela sitt investerande på aktier man hört eller läst om.

Nu till min slutpoäng. Om det nu dyker upp någon som föreslår en alternativ strategi, typ momentum strategin, som jag ändå, baserat på den mängd av strategier som finns där ute , måste tycka är på vår planhalva. Så kan man bli bemött som att man föreslagt att alla skall gå all-in i bitcoin. Där tror jag att vi kan lyfta oss.

Med det sagt så är jag ändå övertygad om att detta är bästa platsen på nätet att hänga på om du är småsparare.

5 gillningar

Jag upplever att kvaliteten på inlägg som argumenterar för exempelvis momentumstrategier är av väsentligt lägre kvalitet än Jans argumentation för indexfonder. Jag har varken tid eller lust att ägna min lediga tid åt att granska de påståenden som görs och behöver därför välskrivna inlägg med referenser från olika av varandra oberoende källor. Det är viktigt att på ett bra, lagom långt och tydligt sätt presentera sitt case. Där är Jan fortfarande klar etta på forumet enligt mig.

8 gillningar

Jag är ny på forumet även om jag smugit runt som läsare desto längre och jag har inte upplevt det som att det funnits en nitisk religion även om det finns en klar vinnare. :slight_smile: I mitt fall så har hela detta community hjälpt mig att komma fram till en egen liten portfölj som inkluderar Lysa, passiva och aktiva fonder och som jag nu inte pillar något mer på före 2025.

Ni kanske inte tänker på det själva men jag upplever att allt som oftast så är svaret folk får på sina frågor om fondfördelningen de funderar på i stil med ”läs/titta på detta, fundera och återkom om du har frågor. Men i slutändan så ska Du vara nöjd.” Det är många ”grattis” och ”bra jobbat” och för mig som mest hängt på fotbollsforum så upplevs stämningen som oerhört trevlig här. :grin:

Edit//
Hängde lite på Twitter ett tag också. Aldrig igen. :joy:

6 gillningar

Det är lätt att bli biased över sina egna investeringsval. Ingen vill ju bli förespråka för en sak och välja något annat. Själv försöker jag vara lyfta blicken, trots att det är svårt.

Jag har något liknande. Lite enstaka aktier för spänningensskull. Lite Scandic när det öppnar upp igen så borde den klättra och lite SAS.

Jag håller inte med @janbolmeson och övriga indexlovers i allting, men jag lyssnar nyfiket ändå på vad sägs och skrivs. Jag kan tycka att det är lite för mycket fokus på börsen här, jag blir alltid mycket mer intresserad av portföljstrategier med olika tillgångsslag, inte bara bara fonder och räntor. Att diversiera en portfölj för mig är inte bara att ha fonder som följer globala index och tex svenska index utan även andra tillgångsslag. Jag vill ha en portfölj som klarar sig bra även om börsen skulle dyka säg 30%…

Bra feedback, jag ska försöka göra att så att de känner sig mer välkomna. Jag kan ibland uppleve att det blir lite informations-asymmetri. De blir ju “överkörda” eftersom vi har ju vässat våra argument under en ganska lång tid. Jag gillar ju thoughtful disagreement, så jag ska försöka bjuda in ännu mer olika röster.

Om två-tre veckor kommer en intervju med en forskare som doktorerar på momentum-strategier, så det blir lite diskussion om det. :slight_smile:

PS. I övrigt, tack för fina kommentarer och för att ni själva bidrar till att forumet är ett kul ställa att hänga på. DS:

4 gillningar

Om man har affiliatelänk(ar) och/eller nästan uteslutande rekommenderar en vara, tjänst eller produkt, som man även sprider superlativ om, så är man inte oberoende. Punkt.

1 gillning

Jag har läst bloggen, lyssnat på podden, och varit aktiv på forumet. Jag är ganska insatt i privatekonomi, finans och sparande. Det är för mig helt uppenbart och glasklart när innehåll är sponsrat eller inte. Rikatillsammans kunde knappast vara tydligare.

Jag förstår knappt kritiken.

17 gillningar

Det är internet. Säger du en blir två stötta och säger du två blir en arg. :innocent:

5 gillningar

Jag är nytillkommen följare, lyssnar via Spotify, började för någon månad sedan och har kommit till avsnitt 140 i skrivande stund.

Kan heller inte begripa dom som kritiserar oberoendet, väx upp! Det framgår ju med all önskvärd tydlighet hur det förhåller sig med sponsrade länkar, förutom all kunskapen så är öppenheten och transparensen det som ger varumärket RikaTillsammans en sådan enorm styrka!

Att det tas upp ämnen från lyssnare, kommentarer diskuteras och att det bjuds in gäster som inte alls delar Jans ekonomiska filosofier gör det än mer intressant!

Dessa faktorer är verkligen en kvalitetsstämpel, det kommer alltid att finnas kritiker men man kan bara hoppas att dom kommer till insikt.

Fortsätt precis som ni har gjort hittills!

4 gillningar

Frågan är väl inte huruvida det är oklart om innehållet är sponsrat, utan om det icke-sponsrade innehållet är objektivt. Om man följer t.ex. “hundramiljonersmannen” på instagram så nämner han t.ex. inte ens lysa utan bara opti.

2 gillningar

Så frågan är om Jan verkligen anser att Lysa är den bästa fondroboten eller om han bara får betalt för samarbetet med dem?

1 gillning

Du har inte ställt sig frågan om hundramiljonersmannen får betalt av Opti??
Nu använder jag inte Opti själv men efter en snabb koll verkar de ha dubbla avgifter mot Lysa.

Jo, det har jag såklart. Och han får betalt av Opti och det är väl därför han ger opti så mycket cred. Men frågan är då om Jan som på samma sätt får intäkter från Lysa är helt opartisk i diskussioner om bästa fondrobot. Så kan det naturligtvis vara, men det blir alltid komplicerat när någon har ekonomiska incitament att framhålla en viss aktör framför annan.

Lysa är ju ett ISK

På något sätt behöver man finansiera saker. Jan har tagit upp varför han tycker Lysa är bäst. Jag håller inte med utan själv skulle jag nog välja Better Wealth om de var lite mera etablerade då de verkar ha en lika komplett portfölj som Opti fast billigare. Annars skulle jag nog välja Avanza Auto 4-5 beroende på vilken risk profil jag vill ha. Jag ogillar upplägget på Lysa att man helt fritt kan välja mängden räntor eftersom det inte blir en optimal portfölj enligt effektiva fronten. Vill man göra det lätt för sig så finns även en ren globalfond som LF Global Indexnära.

Jag tror att olika personer har olika preferens och jag tror inte Jan skulle ha några större problem att få en liknande intäkt från Opti som han idag får från Lysa, men han anser helt enkelt att Lysa var den bästa när han sist gick igenom fondrobotorna. Alla kommer inte hålla med, men så är det alltid.

1 gillning

Nej det är ingen välgörenhet. Jag gissar att dom tjänar väldigt lite på reklamen på hemsidan. Vidare gissar jag att största delen av inkomsten kommer från kickbacks från t.ex. Lysa och andra.

edit: men jag finner värde här ändå annars hade jag inte stannat :heart:

Beroende/oberoende spelar nollroll för mig. Jag lär mig och tjänar miljoner på kuppen så de får gärna fortsätta vara grymma.

2 gillningar