Jag tittade på historik för Spiltan räntefond Sverige och började undra om det verkligen är så värdelöst att investera i räntefonder just nu som många menar. Trots allt har den ju i alla fall runt 2% avkastning även i dessa tider (senaste året) och även efter vinstskatt är dragen blir det i så fall vad jag kan förstå ändå mer vinst på detta än på de flesta obundna sparkonton. En invändning kan väl vara att räntefonder går ned när räntan någon gång i framtiden blir högre…
Tror många menar att vinsten kontra risken gör det mindre värt.
Dvs en buffert med 1% riskfritt på ett konto eller 2% med risk som i en räntefond (som t ex när Spiltan fryste sin räntefond).
Men är det inte lite svårt att hitta 1% ränta obundet just nu?
Det kan ju vara så man tänker ja, att vinsten är för låg i förhållande till risken. Men att ha pengarna på ett sparkonto som inte är bundet ger ju å andra sidan en garanterad förlust mot inflationen.
Det är fredag kväll, jag har tränat och käkat gott kött. Jag orkade inte söka vad alla konton ger nu, men tänkte faktiskt att du ställer nog frågan… Du får kolla upp det själv.
Har du pengar som buffert eller för avkastningen? Dvs vill du slå inflationen så kanske akter gäller.
Vill du ha buffert få du äta det sura äpplet i form av inflation.
Nej, jag blev nog mest förvånad och undrade eftersom jag tyckte det lät som att du kände till obundna konton med 1% ränta.
De pengar jag funderade på att eventuellt lägga i räntefond fungerar som buffert men en sådan som sannolikt inte kommer behöva användas, i alla fall inte på mycket lång tid.
Jag är själv rätt ny och det finns bättre experter men jag försöker gärna hjälpa.
Jag tänker generellt vad tror man…? Skall räntor gå upp eller ner framöver?
Andra faktorer
Du har korta räntor där som anpassar sig hyffsat snabbt till ett nytt ränteläge.
Det verkar vara företagslån mest i fonden vad jag kan se. Brukar anses mer risk. Kanske påverkas den vid börsnedgång vilket kanske inte är tanken i en sån period med ett sånt innehav.
Avgift 0.6%
du kan inte tänka dig bundet alltså om det är sannolikt inte behövs på mkt länge? Då tänker jag rikatillsammansportfölj annars
Du kanske inte måste placera bufferten på ett sätt utan kan dela upp en del konto med ränta olåst en del låst på högre ränta eller räntefond
Jo, jag kan absolut ha pengarna kvar på konto med ränta. Det var bara det att jag satt och tittade på räntefonder och ville förstå mer, tyckte det såg bättre ut än vad jag trott och började undra över detta. Mycket som ett steg i att lära mig mer tror jag.
Rikatillsammansportföljen innehåller väl en hel del räntefond också om jag inte minns fel. Då hamnar man ju där ändå, tänker jag.