Är säkerhetsbyte möjligt trots att vi ännu inte köpt en ny bostad?

Hej allesammans!

Jag, frun och lilla dottern ska flytta till en ny stad inom kort. Har en tillfällig hyresrätt på nya orten, men planen är att sälja vår nuvarande bostad och köpa en ny bostadsrätt inom kort. Vi har ett bolån med fördelaktig ränta och önskar därmed göra ett säkerhetsbyte.

Min fråga är huruvida säkerhetsbyte är möjligt trots att vi ännu inte köpt någon ny bostad? När jag pratade med banken verkade de väldigt tveksamma då ”de inte har någon säkerhet förrän nya bostaden är köpt”.

När vi sålt nuvarande bostadsrätten finns ju pengarna hos banken som en form av säkerhet tills dess den nya bostaden är köpt, så det borde väl inte vara något problem?

Det hela gäller en annan bank, men på Nordeas hemsida läser jag:

”Säkerhetsbyte kan du göra oavsett om du köper din nya bostad innan du sålt din gamla, eller tvärtom. För att göra ett säkerhetsbyte behöver du behålla bolånet inom samma bank”

Det överensstämmer väl med mitt resonemang, eller tänker jag fel?

Tacksam för svar, har begränsat med familj/vänner/bekanta med insikt i den här typen av frågor.

1 gillning

Ping @Nestor - är det här något som du kan eller har erfarenhet av?

1 gillning

Känns tveksamt. Ett bolån har ju alltid säkerhet i form av pantbrev eller bostadsrätt. Här skulle man då byta ut säkerheten mot ett inlåningskonto under en begränsad tid.

Det är väl bara att fråga banken och hoppas på det bästa. Frågan är högst relevant, och definitivt inget stt skämmas för! Lycka till. Jag hoppas att jag har fel.

2 gillningar

Som jag har förstått det (eller snarare så jag fått det berättat av vår bank) så är det viktiga att det är ett överlapp (eller väldigt kort glapp) mellan frånträde och tillträde. Nordeas text är lite vilseledande, huruvida du skriver på köpekontrakt före säljkontrakt spelar ingen roll, det viktiga är tillträde/frånträde. Pengarna på konto tror jag inte gäller som säkerhet för ett bolån

Köp innan ni det är dags att lösa in bolånet för gamla bostaden, säkerhetsbyte handlar om att man byter bostad A mot bostad B som säkerhet för bolånet. Utan bostad att låna på så kan ni förstås inte behålla bolånet.