Tja,
Jag har tänkt att flytta från villa till en annan villa.
Har bunden ränta som är låg i 2 år till.
Finns det möjlighet att flytta över räntan till det nya huset, även om jag väljer att köpa innan jag säljer?
Kommer självklart kolla med banken men vad tror ni?
Fin fortsättning!
Vi gjorde så. Banken flyttar säkerhet på det bundna lånet och eventuellt lägger till ett nytt om det behövs. Så svar ja det går bra.
Tusen tack, grymt forum med grymma människor.
Termen verkar vara “säkerhetsbyte”. Prova att söka på det hos din bank.
Jag försökte göra samma sak för ett par år sedan, men jag fick nej av banken eftersom tillträddet till det nya huset var efter frånträdet av det gamla.
Jag fick även betala ränteskillnadsersättning.
För säkerhetsbyte ska vara möjligt krävs att du har tillträde till nya bostaden innan du frånträder den gamla. Tänk på det när du köper och säljer. Annars brukar det inte vara något problem.
Banken tar ut en avgift för säkerhetsbyte på cirka 2000-3000 kronor per lån. Så har du delat upp lånet i tre delar får du betala den avgiften gånger 3.
Okej det är uppdelat på 4, lite drygt med avgiften. Men absolut värt att ta med sig en 1% ränta i dagsläget. Tack för alla svar, får försöka prata omkull banken.
Kan skilja sig mellan olika banker. Behöver inte vara ett krav. Detta då banken öppnar ett konto ,sätter in motsvarande belopp och spärrar kontot. Har själv gjort så när jag sålde innan inflytt i nya.