Bank som flyttar billån?

Köpte ny bil och valde finansiering med billån (där bilen är pantsatt).

Trodde det var enkelt att flytta lånet till annan bank med bättre villkor, så som med bostadslån men jag kollade med Danske bank (som kan se det hade en förmånligt billånserbjuande). Men fick till svar att det inte gick att flytta.

Är det någon som vet om det finns någon bank som tar över billån till bättre ränta än 4,7%? Billånet går att lösa när som helst.

Bolån har oftast rak amortering.

Jag antar att ditt billån är ett annuitetslån? I så fall är det inte riktigt så enkelt som att bara titta på räntesiffran. Beroende på hur länge du har haft lånet kan det behövas en rejäl räntesänkning för att det ska löna sig att flytta till annan bank. Du betalar ju av större delen av räntekostnaden i början.

https://www.collector.se/om-collector/nyheter/2019/5/varfor-det-sallan-ar-en-bra-ide-att-flytta-sitt-privatlan/

Nja. En låg ränta är ALLTID positivt. Det lönar sig alltid att byta till banken med lägst ränta.Om kunden sedan väljer en lång amorteringstid jämfört med en kort, blir givetvis räntekostnaden högre.

Du har rätt. Tack! Glöm vad jag skrev. :slight_smile:

Banken har rätt. Det är skillnad på fast egendom (fastigheter) och lös egendom som bilar.

Mycket förenklat fungerar det så här: Säljer bilhandlaren en bil till dig förs äganderätten över till dig men i kontraktet finns en passus om äganderättsförbehåll. Den innebär att du inte kan sälja bilen förrän skulden på bilen är betald. Bilhandlaren kan därefter belåna kontraktet i sin tur i en bank, eller ligga på kontraktet själv. Du kan även anmodan bilhandlare att “din” bank skall sköta finansieringen.

Äganderättsförbehållet kan juridiskt inte överföras till en ny fysisk eller juridisk person och därmed kan du heller inte flytta lånet med bilen som säkerhet. Däremot kan du förstås ta ett lån utan eller med annan säkerhet och lösa billånet.

Obs. Detta är en väldigt kortfattad beskrivning av juridiken. Vill någon annan skriva ett längre svar, så inte mig emot.