Ränta på bolån

Hej,

jag har läst här om alla som lyckats sänka sin ränta på senare tid, iom ert avsnitt om bolån.

Jag gjorde som så att jag begärde ut ett amorteringsunderlag från Nordea, och precis som ni sa så tog det 2 dagar så ringer en dam och frågar varför jag begär ut detta.

Nordea har en listränta på 2.29%

Jag har en rabatt på 0.2%

alltså jag betalar idag 2.09% i ränta

Detta tycke jag var lite dåligt, jag har haft Nordea hela livet, men de ställer krav på mig som helkund (pension etc)

Jag har buffert, mellan, passiv samt barnspar på Avanza idag.

Svaret jag får är att de kan inte göra något åt detta och önskar mig lycka till samt att jag är välkommen åter ifall jag ångrar mig i framtiden… helt sjukt?

Har en belåning på ca 70 % (950.000:- lån)

vad säger ni? kan jag göra något här eller är det bara att tacka för sig och gå vidare till en annan bank?

har funderat på att byta sedan nordea flyttade till finland.

tacksam för allt läsvärt och alla fina svar som finns här på bloggen!

Vissa banker tar även hänsyn till mängden pengar du lånar, ofta även i kombination med belåningsgraden. Ju högre belopp desto större källa för intäkter i form av ränta, men så klart också högre risk ifall du inte kan betala tillbaka. De gör ofta en helhetsbedömning på lån, dina inkomster, andra affärer i banken etc. när de erbjuder en ränta.

Men, med det sagt så är 2,09% högt. En snabb koll på SBABs hemsida ger dig en ränta på 1,45% istället. De har inte krav på att du är helhetskund, så du kan flytta enbart ditt bolån dit.

Vad är problemet. Om du har två bensinmackar att välja på och den ena tar 16 kr litern, och den andra tar 19 kr litern; Vilken väljer du då?

Ta det i rätt ordning bara. Först ansöker du om lån på annan bank och får ja. Sedan tackar du för dig. Det är lite dumt att tacka för sig, och sedan inte få lån någon annan stans.

Nestor,

du verkar i alla trådar som jag läser dagligen som en begåvad människa med bankkunskap.
tack för den tid du lägger här!

Fråga:
Då min fru studerar så “får” vi inte flytta vårt bolån.
MEN: om jag står själv på lånet så går det bra.

är detta helt ok att göra? kan läsa olika när jag söker runt på nätet.

tack på förhand,