Hjälp vid omförhandling av bolån

Hallå alla!

Vi har i dagsläget ett bostadslån hos Nordea på drygt 1,8 miljoner. Det är fördelat på tre lån enligt följande:

3 år: 608 985 kronor, 4.49% (0.2 rabatt)
2 år: 607 985 kronor, 4.64 (0.2 rabatt)
Rörligt 608 484 kronor, 4.49 (1.25 rabatt)

Min sambo vill väldigt gärna att jag undersöker möjligheten till att låsa det rörliga till 1 eller 2 år och se vad vi kan få för rabatt.

Efter möte med banken fastslog de att de kan ge 0.2 rabatt på både 1-åriga och 2-åriga (i nuläget 5.24 respektive 4.94).

Men för att kunna få 0.2 i rabatt krävde de att vi i princip flyttade över allt: Försäkringar samt sparande.

De ville att vi flyttade över all tjänstepension till Nordea, samt att vi sparade till en privat pension - men bara i Nordeas Generationsfond med typ 1-2 procent årlig avgift…

Känns lite ovärt för “ynka” 0.2 i rabatt, men samtidigt lär de väl höja räntorna igen, framför allt den rörliga (men också de bundna som rådgivaren var inne på).

Vad tycker ni? Kan ni ge mig lite tips? Eller hur hade ni resonerat?

1 gillning

Ni har redan väldigt bra ränta.

Se Nordeas snitträntor här

Jag hade försökt göra en snabb uppskattning om det är värt de två 0.2% i absoluta kronor i förhållande till mecket att flytta och de högre avgifterna som det kommer att kosta. Snabbt överslag är ju att ni sparar ca 300 kr i månaden. Är det värt de 300 kr/mån?

Nej, vi har nog ändå kommit till slutsatsen att vi låter det vara som det är. Så får vi hoppas den rörliga inte sticker iväg allt för mycket…

Det känns ovärt att göra hela den flytten. Gillar samtidigt att ha koll på ett smidigt sätt på privata pensionen (har på Avanza idag). I Nordeas app kan man inte ens köpa och sälja, utan man måste in på webben i deras gamla internetbank…

Men tack för hjälpen!