Är SAVR faktiskt bra eller säger de bara det?

Gillar inte konceptet med att dom har Fondab AB i bakgrunden som fondplattform, men själv sköter kundkontakt, websida, app-utveckling mm. Tror det är grunden till att det blir så långa ledtider i köp/sälj/byten, kundservice, koppla bankkonton, få ut pengar mm. mm.

Blir ju något billigare att köpa vissa fonder där, men är egentligen bara intresserad av att köpa Plus Småbolag och SHB Global småbolag. Och eftersom dessa fonder högst utgör typ 20% av min tilltänkta portfölj så blir rabatten på avgifterna (0,13% och 0,21%) knappt märkbar i den totala portföljen att det inte känns värt besväret att ha dom där, jämfört med Avanza/NN. Men om man skulle övervikta rejält mot småbolag så kan man ju spara en hacka.

1 gillning

Sajten är inte helt hundra och fungerar dåligt med flera vanliga webläsare. Användarvänligheten har brister. Sett enbart till avgifter och brett utbud av aktivt förvaltade fonder så är den bra. Det krävs liksom att fonderna ska vara dyra för att det ska bli en rabatt värd namnet.

Vilka webbläsare använder du då och på vilket sätt funkar de dåligt? Har funkat ok för mig både med chrome och edge.

Det har varit strul med Chrome och Explorer. Med Edge har det fungerat. Bristerna har varit så pass stora och synliga att de sannolikt jobbat för att få ordning på det.

Jag har exakt samma sits, passerar 8 veckor nästa vecka. Jag har dessutom bara AMF småbolag och Spiltan investmentbolag så går mest runt och känner mig dumsnål nu. Lutar starkt åt att jag flyttar tillbaka till Avanza nästa år.

Enligt Lysa så tar Savr ut en avgift på 500 kr för en flytt så blir väl till att sälja och flytta pengarna den vägen då. Om det blir flytt, försöker att inte ta beslut i affekt. Men att gå utan att se 10-15% av mitt sparkapital så länge gör mig mer än lite nervös…

Enligt SAVR är utflytt kostnadsfritt. På hemsidan står det: “Både inflytt och utflytt av ISK-depåer är helt kostnadsfritt hos oss”.

https://help.savr.com/sv/articles/3552533-flytta-in-ditt-isk-konto-till-savr

Även jag är mitt uppe i en ISK-flytt, och precis som några andra tidigare här i tråden upplever jag att saker och ting går långsamt. Själva lägger de viss emfas på att det är banken som man flyttar ifrån som skall vara flaskhals, och som man skall kontakta vid flytt. För mig som flyttar från Nordnet var Nordnet klara på en vecka; de sålde av innehav som jag ville ha sålt, skickade över saldot och sedan fonderna, som inte längre syntes till på Nordnet.

Saldot kom över till SAVR ganska kvickt (ca en och en halv vecka). Fonderna dock verkar ha stannat, och nu sex veckor senare står det fortfarande still. Kontaktade både Nordnet och SAVR, och SAVR erkänner att det är hos dem det hela har stannat. Svaret jag fick från de senare var som redan ovan nämnts, dvs. "MFEX upplever hög belastning vilket påverkar handläggningstiden”. Antar att de får många frågor om detta och därför har en standardfras som svar. Tycker att de borde vara mycket mer transparenta med att det faktiskt är så här, och att om man väljer att flytta kan man mycket väl fastna i ingemanslandet väldigt länge (dvs. gamla banken har inte fonderna kvar och nya har inte fått dem).

Det är ju lite tråkigt tycker jag. Som tidigare påpekats är SAVR (något som man måste läsa det finstilta för att inse, antar jag. Det är åtminstone inget de skyltar med.) i det stora hela ett interface mot en annan bank. Saker och ting (exempelvis fondhandel) går därför långsammare.

Samtidigt vill man ju gärna stödja ett alternativ till Avanza/Nordnet. Att saker och ting är fult/informationsfattigt/saknar vissa funktioner stör mig inte nämnvärt. Det sparande jag har/tänker ha på SAVR är långsiktigt där jag inte har några planer på att göra så mycket mer än att peta in lite pengar varje månad och kanske ombalansera lite ibland. Och SAVR håller ju (i nuläget åtminstone) bara på med fonder, så de har ju potential enligt den klassiska UNIX-filosofin: ett verktyg ska bara göra en sak, och göra den väl. Så med lite tid och om de växer kanske det blir riktigt bra till slut!

Köper fonder i SEK. Flyttar ej in eller ut.
Appen är helt ok nu tycker jag.

Köp och sälj tar fortfarande för lång tid. Skiljer väldigt mycket mellan olika fonder. Sålde 2 fonder samtidigt. Pengarna kom in på kontot efter 3 respektive 6 dagar…

Jag har månadssparat ganska stora belopp i fonder på SAVR under snart ett halvt år nu. Det har fungerat bra och har sänkt mina fondavgifter med kanske 30% jämfört med Avanza/Nordnet. Köp och sälj går lite långsammare än hos konkurrenterna och kan ta ett par dagar extra, men det har aldrig tagit mer än 5 dagar (inkl helgdagar) för mig. Det finns en del småbuggar kvar i SAVR’s system. T.ex. fungerar inte månadsköp varannan månad och datum/tid som app/hemsida skriver ut är inte alltid korrekta. Support svarar dock snabbt på felmeddelanden.

Jag har precis begärt flytt till SAVR av en gammal fond som jag har kvar på mitt Avanza ISK (Handelsbanken Hållbar Energi). Jag skall rapportera här när jag fått över den till SAVR. Att begära flytten gick smidigt och kommer att sänka avgiften för denna fond från 1.66% till 0.99%. Hoppas verkligen att det inte tar många månader att få över denna fond.

Jag var inne och ville se hur deras UI ser ut och kräktes lite i munnen av den där bookingfunktionen. Jag skiter väl vad pensionären i Täby gör?!

Intressant att höra om resten också. Då är det med andra ord inget för mig heller på ett tag.

2 gillningar

Flyttade över mina fondinnehav från Avanza till Savr för ca 5 veckor sedan. Avanza var ganska snabb med att skicka iväg fonderna men efter det har det nu stått “pågående flytt” hos savr i ca 3 veckor. Idag ändrades dock den texten till flytt avbruten hos savr.

Så nu har avanza Skickat iväg fondinnehavet och hos savr är flytten “avbruten.” Man kan ju undra vart dem tagit vägen då?

Har mejlat Savr men även där verkar det ta tid att få svar :confused:

1 gillning

SAVR är bra i det stora hela pga utbudet. Lite stressad kan man bli av att handel tar ett tag att synas men affärsdagarna blir rätt så är det bara köp och behåll så är det väl lika bra som annat. En nackdel vid sidan om tidsaspekten är att plattformsavgiften även rör kontanter (uppfattar jag det som på senaste dragningen, rätta mig om jag har fel) samtidigt bör man kanske inte ha kontanter på ISK men det kan ju finnas tidpunkter av olika anledningar.

Tyckte jag läste någonstans att SAVR kan komma att ta bort plattformsavgiften på sikt. Mkt intressant :slight_smile:

Fondo gillar jag däremot skarpt, ingen plattformsavgift vilket ger indexfonder till bra pris och endast 0,25 % i valutaväxling om handel i annat än SEK. Fondhandel går lika snabbt som på Avanza. Ser fram emot funktion för månadsspar och större utbud.

1 gillning

Jag funderade lite på detta och kom fram till att andra aktörer har ett liknande upplägg:
https://www.spp.se/privat/produkter/investeringssparkonto/
“SPP samarbetar med värdepappersbolaget Fondab för att tillhandahålla och utveckla ISK. Fondab har hand om hanteringen och det juridiska ansvaret för ditt ISK-konto.”

“På ditt kontobesked där du ser inbetalningarna som gjorts till dig står det ”Fondab”. Det är vår underleverantör, som bland annat hjälper oss med betalningar.”

Spiltan ser också ut att använda Fondab:

" Spiltan Fonder uppgraderar sin digitala plattform och kundservice för direktkunder och inleder ett samarbete med Fondab."

Fondab finns även med hos Riksgälden som skyddat av insättningsgarantin:

Hur har Fondo löst hanteringen av ISK? Sköter de det själva? I mina ögon känns lösningen med Fondab något säkrare då de har flera år på nacken jämfört med en nyutvecklad plattform.

Funkar säkert helt ok, tyckte dock det var otroligt segt hos Savr och halvdan kundservice. Kör allt på Nordnet nu på ett och samma ISK i denna portföljen Optimera en marknadsviktad portfölj, öka förväntad absolutavkastning, bäst sätt att göra det? - Nr 15 av Alec . Känns oerhört bra faktiskt, lite dyrare dock men i nivå med Lysa och 0,54% billigare än Opti.

Jag lovar också att uppdatera när flytten är klar. :grin:

1 gillning

Ser liknande ut för mig, men det positiva är att man inte kan nalla från kapitalet! :slight_smile:

2 gillningar

Det lät obehagligt, jag skulle kontakta SAVR varje dag tills de svarar och löst situationen. Min flytt tog cirkus 10 veckor så när 8v-strecket passerades så låg jag på dem tills den var klar.

Kan nog vara värt att beskriva situationen för Avanza också?

Jag kontaktade även Finansinspektionen och fick kontaktuppgifter till MFEX som sköter flytten så det kan du också göra. Då rundar du SAVR som inte vill ge ut kontaktuppgifter till MFEX.

Begär kompensation. Jag har fått det och är i en liknande position.

@Spola

2 gillningar

Mina flyttar har också tagit en evighet från SAVR. Fördelen är att från SAVR till Avanza gick det på en-två veckor att få över fondandelarna. Däremot står flytten som pågående hos båda produkterna nu några månader senare. För mig spelar det ingen roll, men det är uppenbart att det är något som inte funkar som det skall :slight_smile: .

Jag har PLUS Mikrobolag Sverige Index på Avanza men denna ser ju onekligen attraktiv ut på SAVR.