Flyttfunktionen hos Lysa från Savr till Lysa är tillbaka igen.
Nu efter ganska exakt två månader har mitt innehav i fonden Handelsbanken Hållbar Energi flyttats klart ifrån Avanza till SAVR. Skönt att ha sänkt avgiften ifrån 1.66% till 0.99%. Synd att det skall ta så lång tid. SAVR skrev att en flytt tar mellan 4 och 8 veckor, och det var precis stolpe-in på det.
Jag begärde flytten den 12:e Augusti, andelarna försvann ifrån Avanza den 6:e September, och dök upp på SAVR den 5:e Oktober. Det är lite obehagligt att andelarna försvinner under en månad. Jag fick några meddelanden ifrån SAVR under tiden som beklagade väntetiden, vilket minskade oron.
Man skall bara flytta om man är säker på att man inte under några omständigheter vill sälja under under de närmaste två månaderna!
Insåg att jag missat att meddela om slutförd flytt.
9 nov, 23 veckor senare, var flytt #2 avslutad.
Hur kan man veta det… speciellt med en sådan fond.
Men skönt att flytten gick bra och att de uppdaterade längs vägen iaf.
Stämmer det? Hittar den inte alls på Savr (Plus fastigheter).
En halvsanning. Det är en av fonderna man först måste överföra från en annan mäklare för att få tillgång till.
Försvinner i bland har upptäckt i “butiken”
Har fungerar bra som månadssparande med 3 dragningar i månaden.
Jag påbörjade en flytt för 1½ vecka sedan. Nu kan jag inte röra mina volatila lekfonder med fastigheter och hållbar energi. Kanske lika bra det mitt i omikronkaoset.
En av två fonder dök idag upp på SAVR. Det tog tre veckor. En kvar, men då de låg hos samma bank antar jag att det handlar om en dag eller två till. Klart godkänt tycker jag nog ändå.
…och nu kom nästa.
Det tog alltså tre veckor får IKC fastighet och åtta veckor för handelsbanken hållbar energi.
Ni som flyttat fonder till SAVR, minns ni vad det var för minimumgräns på fonden som skulle flyttas? Nu står det 50000 kronor på deras hemsida, men vill bestämt minnas att det stod 1000 kronor tidigare i år, vilket medför att min flytt resulterat i pengar in på SAVR och inte fondandelar… Jag tror som sagt att beloppet ändrats från minst 1000 kronor till minst 50000 kronor under min pågående flytt. Eller är jag ute och cyklar?
Hej @Nudeln,
För närvarande har vi mycket riktigt en minimigräns på 50 000 kr vid flytt av fondandelar. Detta är på grund av den rådande belastningsgraden som vår flyttleverantör just nu upplever. Vår ambition är självklart att kunna se över denna gräns framgent. Beloppsgränsen på 1 000 kr som du även hänvisar till avser minimigränsen för att kunna initiera ett flyttuppdrag som endast innefattar likvider .
Vänligen,
Sandro på SAVR
Beloppsgränsen har med all sannolikhet ändrats efter det att min flytt initierades. Tycker det är oproffsigt att applicera nya villkor efter flytten påbörjats vilket resulterade i att min flytt bara blev likvider och inte fondandelar, se följande “bevis” som påvisar att 50000 kronorskravet är ett “nyinfört” krav (och således bara bör appliceras på de flyttbegärningar som sker i samband med att man upplysts om den, i mitt fall är jag säker på att 1000 kronor nämndes). Smutsigt!
https://twitter.com/FilosofisktR/status/1498360407962046465?t=A-qNZKacOnp98R4lLgvyzg&s=19
https://twitter.com/srednq/status/1489635394744430592?t=zTO7MIYgrsbkeN9HAF0Bbw&s=19
Jag instämmer. Om det hade varit en 50000kr gräns för flytt av fondinnehav när jag valde att bli kund hade jag inte flyttat några fonder. Hellre 12 veckor eller vad det nu tog, än likvida medel.
Jag tror faktiskt det stod 50k när jag initierade mina två flyttar. Men jag lade inte det på minnet då jag var tryggt över gränsen.
Förstår det som att du initierade din flytt i oktober/november 2021, om så var fallet är det uppenbarligen jag som minns fel och ska ha “dumstruten”.
Tack, lite upprättelse!
Äsch, skippa dumstruten.Den blir ingen glad av. Men som sagt, ja, jag tror att det stod. Jag var helt ny kund då så jag läste mig genom alla om och men innan jag skickade in lekhinken.
Och ja, november 2021.
Hej igen,
SAVR ville utmana branschen, men vi kanske utmanade den lite för mycket då vi har sett ett enormt inflöde av flyttar. Därtill har själva flyttprocessen visat sig utgå ifrån ett gammalt förlegat system med många aktörer inblandade som använder sig av manuella processer. Detta var något vi inte hade räknat med.
Vad gäller beloppsgränsen så infördes denna i månadsskiftet september/oktober 2021 och i samband med detta uppdaterades villkoren för flytt av befintliga fondandelar (se bifogad bild). Med det sagt så ändrades inte villkoren för redan pågående flyttar, utan detta gällde endast för flyttar som initierades efter införandet av beloppsgränsen ifråga.
Hoppas detta förtydligade det hela!
Vänligen,
Sandro på SAVR
Det må vara hänt att beloppsgränsen infördes i månadsskiftet september/oktober 2021, men jag tror verkligen inte det speglades i villkoren förrän långt senare, någon gång tidigt 2022. Men jag kommer aldrig kunna bevisa detta då inget finns i Wayback Machine som styrker mitt påstående och jag inte heller har tillgång till er backend…