Ni som är mer insatta i för- och nackdelar med olika indexfonder, skulle ni bedöma att Storebrand Global All Countries (A) kvalar in som en köpvärd indexfond? Tycker att den borde göra det, men hör den inte nämnas i samma utsträckning som DNB Global tex. Tack på förhand!
Jag tycker absolut att det är en bra och bred indexfond.
Skillnad kort sammanfattat mot DNB fonden du nämner är.
- Inkluderar tillväxtmarknader.
- Lite högre avgift.
- Mer exluderingar (ESG). Tror jag.
Det är en bred och billig indexfond, vilket är bra! Sen hur man gör sitt val är nog mycket upp till en själv, hur man resonerar osv.
Själv kör jag DNB Global Indeks och är nöjd med mitt val.
Som andra har nämnt är det en bra fond, dock har den mycket ESG exkluderingar (positivt för vissa, negativt för andra) samt att avgiften är högre i jämförelse med en tvåfondsportfölj av exempelvis 90% DNB Global och 10% DNB EM.
Oftast gör man det senare exemplet eller så köper man en billig global ETF. Men!, vill man inte handla ETF:er och ha det superenkelt med bara ett innehav i portföljen så kör på!
Fond | Vikt | Årlig avgift (ink. tran) |
---|---|---|
Portfölj 1 | ||
Storebrand Global All Countries A SEK | 100% | 0,32% |
- | ||
Portfölj 2 | ||
DNB Global Indeks S | 90% | 0,21% |
DNB Global Emerging Markets Indeks S | 10% | 0,35% |
Totalt | 0,224% | |
Portfölj 3 (ETF) | ||
WEBN | 100% | 0,07% |
Portfölj 4 (ETF) | ||
SPYY | 100% | 0,12% |
Delar innehållet i min gamla IPS:
40 procent Storebrand Global All Countries
40 procent DNB Global Indeks S
20 procent PLUS Allabolag Sverige
Sparar i den till mina döttrar som enda fond.
Utmärk bred fond som täcker helt globalt (inkl. utvecklingsmarknader). Kostar dessutom endast 0,23 % på Fondo.
Täcker globalt i antal länder men exkluderar många bolag pga ESG
Hej, håller med förutom att det tillkommer andra avgifter för WEBN och SPYY. Växlingsavgifter plus courtage köp och sälj. Skillnaden blir marginell eller t.o.m. billigare med DNB global. Beror på hur viktigt det är att undvika exkludering. Jag har personligen delar i allt du listar
Den enda jag sparar i.
DNB Global är bra också. Man kan ju kombinera den med Storebrand Emerging Markets Avanza (i förhållandet 90/10) så har man hela höstacken. Jag måste erkänna att jag sparar i alla 3 själv. Men vill man ha en allt-i-allo svensk fond som täcker hela marknaden är Storebrand Global All Countries ett utmärkt val.