Jag letar efter den bästa globala index att långtids investera i på Nordnet.
Har kollat på Nordnet Global, Handelsbanken Global Index och Storebrand Global All Countries
Vilken tycker ni man borde satsa på?
Jag letar efter den bästa globala index att långtids investera i på Nordnet.
Har kollat på Nordnet Global, Handelsbanken Global Index och Storebrand Global All Countries
Vilken tycker ni man borde satsa på?
DNB Global Indeks
Kan det vara något med landet att göra när jag bor i Finland, för jag hittar inte DNB global indeks på Nordnet FI?
I så fall kan du ju handla direkt i EUR.
Då är SPYI en väldigt bra kandidat:
det är en ETF (Exchange traded fund) och alltså inte en “fond” som i svenska “mutual funds” så som DNB Global, Storebrand Global all countries etc.
Vill du ändå ha en heltäckande mutual globalfond är Storebrand Global All Countries troligen nästa kandidat.
Rent spontant sett.
@Esko - några kommentarer på ovan? Du är baserad i Finland har jag för mig (?) Och kanske @JayR kan hjälpa med också (själv sitter jag i Sverige så mina svar blir lite gissningslek).
Enligt mig så är Storebrand Global All Countries den bästa vanliga fonden som finns att tillgå.
Och bästa ETFen som inkluderas i courtagefritt månadspar hos Nordnet är SPYI, det vill säga den som du nämner.
Merparten av mitt eget sparande går till de två fonderna.
Moi!
Ifall man vill ha tillväxtmarknaderna med så är Storebrand Global ett jättebra val. Om du vill undvika dom så kör Nordnet Maailma Indeksi.
DNB har inte registerat sin globalfond i Finland.
Vill du ha ”all country” som Storebrands AC eller SHB Global så är det billigare att köpa en Global utan tillväxtmarknad och sedan köpa 12-13% i en ren tillväxtmarknadsindexfond.
Jag har Storebrand all countries, tycker det räcker.. Buffert i Evli euro likvid. Vill du ha tillgång till belåning med bra ränta så skulle jag köpa både Storebrand och Nordnet maailma (normala) med 50/50 fördelning.
Kan tillägga att jag är en 20 årog student och funderar på en bra global index att månadsspara i som kan ge stabil avkastning i många år framöver. Har funderat på Nordnet global eller Storebrand AC och avgifter skiljer sig inte åt mycket, 0,30 och 0,31%.
Nej, det stämmer inte. I alla fall inte för Nordnet i Finland.
Den billigaste tillväxtmarknadsfonden är Nordnet Kehittyvät Markkinat Indeksi och avgiften för den är 0,39%. 12 % av den kombinerat med den billigaste globala indexfonden utan tillväxtmarknaden Nordnet Maailma Indeksi med en avgift på 0,30%, så blir den totala avgiften (marginellt) högre än Storebrand Global All Countries A EUR med 0,31%
Båda är helt bra, så vilken du väljer beror snarast på om du vill ha tillväxtmarknader eller ej.
Resterande skillnader är snarast hårklyverier, som att ESG urvalet skiljer något och att Nordnet Global är syntetisk.
I Sverige är skillnaden större med Globala fonder utan tillväxt för 0,19-0,20% och tillväxt för o,4% så hamnar man på ca 0,23% i snittavgift.
Observera att ingen placering i aktier ger en “stabil avkastning”.
I genomsnitt kan man räkna med att en global indexfond avkastar cirka 7% per år, men i princip inget år kommer avkastningen vara just 7%. Avkastningen ett enskillt år kan vara allt mellan minus 50% och plus 80%. Om du äger fonden flera år kommer de bra åren och de dåliga åren att ta ut varandra så att ju längre tid du äger fonden desto närmare genomsnittet kommer du att hamna. Om du äger fonden minst 10 år kommer du nästan säkert ligga på plus.