Artikel i Aftonbladet, aktiehandel är som knark

Små intressant artikel i Aftonbladet om att aktiehandel (lekhinken) är som knark.

3 gillningar

Vad ska man säga… Tänk om han hade använt pengarna från sin första stora vinst att investera lite mer i tråkiga indexfonder. Många som förväxlar tur med skicklighet. Men när det går dåligt så är det alltid otur och inte pga bristande skicklighet…

4 gillningar

Var ökningen 5 % exklusive en sjujäkla hävstång kanske?

Undrar hur många känner igen sig i vad han beskriver. Vissa mönster låter bekant för mig.

Till exempel när många förväntade sig börscrash för att Evergrande var nära konkurs vaknade jag flera dagar mitt på natten för att kolla hur Asienbörsen går den dagen (i hopp att kunna gissa hur svenska börsen kommer att gå och göra exit, dumt som fan att tro att man hinner göra det innan kursen sjunker även om man gissar rätt). Eller hur dåligt jag mådde varje dag mina aktier gick ner och hur det påverkade vardagslivet. Eller (något som jag fortfarande kämpar emot) att känna konstant att jag missar något som alla ser (FOMO).

Hans beskrivning påminner om en kollega som under börskrachen 2008 förlorade mycket kapital och hamnade på psyk med psykos (helt återställd nu tack och lov). Börsen är jättefarligt, många vet det men få agerar utifrån det tyvärr. Tanken att bli rik snabbt har alltid lurat och plågat människan.

8 gillningar

Ny artikel i serien där det slutade mycket värre.

Man undrar ju lite vad Arbetarbl… f’låt Aftonbladet har för agenda den här gången?
Narrativet som säljs in verkar vara ”strävan efter snabba cash från börsen leder till psykos, död och förskräckelse”.
Man ska int’ tro att man kan lura det socialdemokratiska arbetarsystemet och tjäna pengar på pengar.

Eller kanske bromsa andelen människor som investerar på börsen och få dem inse att det kan gå riktigt dåligt om man tar för mycket risk? Framförallt med tanke på hur pass bra 2021 gick. Inte få som började investera i den här klimatet och tror att alla år på börsen går lika bra.

2 gillningar

Öh, vadå arbetarbl…? Snarare sossebladet, har ingenting med vare sig arbete eller arbetare att göra.

Ärligt talat tror jag inte speciellt mycket på den här typen av artiklar, jag tror snarare att skribenten drar dom ur bakdelen. Visst, det finns säkert liknade händelser i verkligheten.

1 gillning

Aftonbladet ägdes väl länge av LO?

Kanske. Smakar lika illa i munnen det, när Södertörn-skolade vänsterradikaler tar sig friheten att moralisera över händelser som förmodligen bottnar i helt andra problem än just ”suget av snabba pengar”.

Sant. Misstänker att de flesta som röstar blått undviker AB också.
Själv har jag inte öppnat en dylik hänt-i-veckan på många många år. Det mest tragiska är väl att många människor tycker att Aftonbladet och Expressen har en ”mångsidig nyhetsrapportering”.

Skulle tro att det var just suget av snabba pengar som gjorde att både AMC och Gamestock är på Avanzas top 10 listor av mest köpta aktier 2021.

Absolut, men det är ju i grunden inte ett problem.
Problemet blir ju när snubben i snyftartikeln redan är spelberoende och får samma dopamin-kick på börsen som om en annan skulle skjuta heroin.
För oss andra är det inte ett problem.

Rotorsaken ligger i individens psyke, inte i marknaden och hur den är konstruerad. Hade inte börsen funnits hade dopaminjunkien spelat på hästar istället. Eller nåt annat.

1 gillning

Fastnade halvvägs i meningen ovan, så jag fortsätter med andra delen, om agendan. Jag tror AB helt enkelt vill säga att individen inte är kapabel att ta hand om sig själv, alltså vi måste låta staten, specifikt sossarna, sköta allt åt oss. Det är även så AB överlever, genom statligt stöd, så klicken spelar mindre roll. Den specifika artikeln bäddar väl också för sossarnas ökade iskskatter, genom att göra börsen till nåt farligt. Sossarna är livrädda för att folk ska kunna ta hand om sig själva genom att spara i (tex) isk.

1 gillning

Väldigt bekvämt att kunna skylla man inte tycker om på den onda sosseagendan, att inte ens behöva fundera över alternativa förklaringar såsom att man gör något gott genom att balansera upp mot de många framgångssagorna om aktiehajar som annars totaldominerar (se exempelvis finanstwitter) pga survivorship bias och psykologi.

2 gillningar

Ja det är bekvämt att skylla på sossarna, kan aldrig bli fel.

1 gillning

Men för att vara lite mer balanserad kan jag ju tillägga att övriga partier inte imponerar speciellt mycket dom heller. :stuck_out_tongue:

2 gillningar