Hur tänker ni erfarna kring artiklar i media likt denna? “Börsfesten är över” etc. Jag själv har varit på börsen sedan 2019 och tycker ofta man läser om hur nya börskrascher väntar och när de väl inträffar(likt under 2020) så är det nattsvart och inga tecken på potentiell återhämtning(it’s different this time…).
Något jag själv har reflekterat över som verkar missas i media är hur svårt det är att tima en uppgång. Om man nu hoppar av tåget likt denna artikel förespråkar, hur vet man då att man hoppar in vid rätt tillfälle igen och inte missar uppgången? Är det verkligen en bra idé att hoppa av och på över tid? Eller riskerar vi då att hoppa av och inte tima uppgången?
Tacksam för svar från er som varit inne på börsen +5-10 år
Under perioder när börsen som helhet går starkt är det lätt att träffa rätt som småsparare. Många personer som helt saknar förståelse för finansiella frågor har på senare år investerat både i kryptovalutor, olika “aktieraketer” och fonder med en förväntad avkastning på 30% per år. Jag menar nu inte att fonden marknadsförts så men de individer som satt in pengar har haft den typen av förväntningar. Jag har en del bekanta som hör till denna kategori. De är inte särskilt mottagliga för fakta utan lever i sin egen lilla värld.
Börsen som helhet har nu nått en värderingsnivå som innebär att potentialen för ytterligare stor kortsiktig uppgång är begränsad. Nedsidan är större än uppsidan.
Att Christer Gardell ger lite enkla råd till dessa naiva och okunniga som investerar med utgångspunkten att allt bara ska gå upp mer tycker jag är hyggligt. Om man däremot är långsiktig och mer insatt behöver man nog inte hänga upp sig så mycket på detta. Jag uppfattar det inte primärt som ett råd att “hoppa av” utom då möjligen riktat till dessa okunniga personer som lär börja förlora stort så fort börsen inte understöds av massiva stödpaket.
Frågan är om samma personer verkligen lyssnar på hans råd, eller om de anser sig tillhöra “proffsen”. Har en kompis som börjat med TA under denna börsfest. Jag upplever att viss hybris finns!
Du har nog helt rätt. Jag upplever själv att jag borde satsa i fonder snarare än aktier. Jag gjorde en korrekt bedömning under pandemin att enstaka företag skulle vara bättre att satsa på än typ indexfonder. Jag uppfattar dock att denna situation varit av undantagskaraktär och att normala regler nu gäller igen.
Vi kommer uppleva en större börsnedgång förr eller senare (jag talar om en total nedgång på minst 20 %) som i sin tur kommer hålla i längre än någon månad.
Detta är en säkerhet.
Så, nu när vi vet det så kan man planera sin investeringsplan på ett bättre sätt.
Men ja, jag tror att vi kommer ha en tid av sämre avkastning. Se det som rabatt på starka fonder eller bolag
Har ju svårt att tro att Facebook, Microsoft, Amazon eller Google kommer att gå under, men vadsomhelst kan hända!
Ja så är det alltid och nedgångar kommer. Men det jag ställer mig frågandes till är om det är rätt strategi att försöka hoppa från tuva till tuva? Min erfarenhet är då att risken är stor att man hoppar av vid rätt tillfälle men att risken är stor att man inte timar uppgången. Man måste ju göra rätt två gånger, inte bara hoppa av vid rätt tillfälle.
Viktigt är att hitta sin egen strategi som man är trygg i. Det är innan man har hittat den som man har lättast för att ta intryck av andra. Det är bra att inspireras av andra men viktigare att kunna fatta egna beslut.
Gardells ord tål väl att lyssna på, han har ju egna pengar med i spelet, men han kan ju inte alltid ha rätt. Här tror jag att han menar att den enkla resan är över och att det nu gäller att vara mer selektiv.
Den som säljer för att rädda kapitalet men inte har en plan för att köpa igen har bara gjort den lätta delen av läxan. Det finns ingen lätt och säker metod. Egen erfarenhet tar tid men är nog den bästa vägen att gå. Men det förutsätter att man tror på möjligheten, är ihärdig och har tålamod.
Det känns som att “börskrasch” är ett poppis begrepp för att skapa klickvänliga rubriker. Riktigt så har de här personerna inte uttryckt sig. Det de kan påpekat - att värderingen varit hög och att potentialen kortsiktigt varit begränsad har säkert varit sant. Sedan har det kommit någon pandemi, krig eller annat som på kort tid förändrat bilden ganska kraftigt.
Ja men exakt!! Det kommer alltid nya artiklar om att nästa krasch är påväg och att man bör akta sig. Så om man bara ska gå på det så är ju börsen en katastrofal plats att vara på. Å andra sidan visar historien att det har varit den bästa platsen att vara på över tid. Lätt att man blir förvirrad & att vanliga småsparare över tid ska kunna tima enstaka bra månader för att sedan hoppa av i nedgång, och in igen vid rätt tillfälle, det har jag svårt att tro blir hållbart över tid… Dem som lyckas bäst sägs ju vara dem som “glömmer” att logga in och titta på ett par år.
Ja, det här med “Nu kommer kraschen” får nog främst ses som ett alternativ till “Den farliga X, så skyddar du dig” eller “Så vill unga kvinnor ha sex”…
Jag är helt enig! Även om jag är relativt ny(2018/2019) på börsen så har jag redan upplevt det som väldigt svårt att hoppa mellan tuva till tuva. Så när man läser om att man bör hoppa av tåget är jag väldigt kritisk till att man ska kunna tima uppgången sen. Jag får känslan av att det är bättre att låta stormen blåsa över och vara med på hela uppgången även om inflation, räntor etc skrämmer marknaden. Hur hanterar du själv saker som skrämmer marknaden @janbolmeson ? Hoppar du någonsin av/på eller låter du det alltid storma klart för att säkerställa att man inte missar uppgången?
I min strategi ingår väldigt tydligt att inte ha en vy / åsikt om marknadens utveckling, räntors utveckling, valutautveckling eller liknande. Om experter, långt mycket klokare än jag, inte har rätt - hur ska jag kunna ha det?
Sedan ska jag villigt erkänna att de första 15 åren hade jag mycket åsikter och tro om marknad. Min uppföljning av det är att det kostade mig långt mycket mer än jag tjänade på det. Således försöker jag ha en portfölj som jag är bekväm att hålla oavsett vad som händer på marknaden.
Jag har samma inställning. Marknaden “får komma till mig” och sen anpassar jag mig efter bästa förstånd. Hittills i livet har jag aldrig mött någon som kan spå framtiden. Och jag är ändå inte alldeles ung.
Knepigt att tänka på att det kan ta så lång tid att inse att marknaden lever sitt eget liv och att man helt enkelt måste acceptera det och anpassa sig.