Christer Gardell: ”Börsfesten är över”

Suck… jag blir så trött på dessa gråhåriga börsgubbar. Om aktieinvesterande hade varit så lätt som att köpa “fina” undervärderade bolag så hade vi alla varit rika redan. Bolag är ofta undervärderade av en anledning, oavsett om dom är fina eller inte.

Skräp och brus säger jag bara…

2 gillningar

Exakt! Så att hålla på att hoppa av/på för att tima känns ju extremt svårt. Speciellt över tid.

1 gillning

Jo, exakt. Det är det jag menar med att jag låter "marknaden komma till mig” snarare än att jag ska gissa vad som komma skall.

Jag ligger utanför marknaden just nu. När jag ser något som visar styrka kan jag börja köpa in mig igen. Nedgångar går i regel ganska mycket fortare än uppgångar så med mitt sätt att tänka är det mer brått att sälja än att köpa. Det ger mig mer tid att se vad det är som drar uppåt när det väl vänder.

Om du ligger utanför marknanden nu, så gör du ju det för du gissar vad som komma skall?

Det är ju fullständigt ologiskt att hävda nåt annat?!

1 gillning

Gäller det samma om man ligger i marknaden?

14 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Diskussion om momentum

Kan rekommendera dagens artikel:

3 gillningar

Det är ganska enkelt för en analytiker att vara bearish och komma undan med det även om man har fel. Eftersom man inte gör någon nominell förlust så anses man inte ha “gått på” någonting eller varit naiv som marknadsoptimisten kan anses vara. Utebliven avkastning vägs psykologiskt sällan lika tungt som en förlust, även om de ger samma slutresultat i portföljen i långa loppet.

5 gillningar

Välkommen till forumet. :slightly_smiling_face:

Ja, problemet är ju som lyfts i artikeln jag länkade om folk väljer att inte investera till följd av det.

Den här intressanta tråden från början av året börjar kanske bli aktuell igen, är börsen mindre positiv idag än den var igår, är peaken nådd? Har vi någonsin tidigare haft en sådan hög värdering av börsen som inte kort därefter följts av en krasch på minst 50% :wink:

Hade jag varit i situationen att vänta på att gå in igen, så hade jag lagt en rimlig gräns i förväg på börsens värdering där jag gått in igen.
Antagligen baserad på buffetindicator.

Källa:

Precis som du säger.

Jag tror @janbolmeson sa (refererandes till en annan källa) att oron man känner är priset för att vara på börsen.

Det fastnade hos mig och har varit väldigt användbart för mig. När jag blir orolig, som en försiktig general och trots (eller tack vare? :slight_smile: ) flera årtionden på börsen, så tänker jag: aja, just det, nu betalar jag bara priset för att få lov att investera :joy:

Däremot tycker jag det är relevant att se över hela sitt kapital 1-2 ggr per år.

• Har något förändras i mitt kapitalbehov? Behöver jag mer pengar inom 3-5 år så kanske dessa inte ska vara på börsen.
  • Är det någon del av portföljen som jag oroat mig för flera gångar? Kanske jag ska öka/minska risken för att oroa mig mindre framöver

Sen gör jag inga förändringar direkt i stress eller affekt. Små steg in, och eventuellt ut (beroende på ovan) samt att dröja med att utföra beslutet cirka en vecka (typ ångervecka).

Så hanterar jag det. Hoppas det ger dig lite idéer :slight_smile:

PS: Jag tror bara att Crille G och hans Cevian vill se lite lägre kurser i bolag som de vill gå in i och vara aktivister. Sen skadar det ju inte ens ego om han får rätt och kan säga ”told you so” :slight_smile:

1 gillning

När det gäller Christer Gardells uttalande så tycker jag att FI borde bevaka honom året ut. När en så känd person gör ett sådant uttalande borde alla köp han gör kontrolleras året ut. Som andra här i forumet skriver, är han ute efter en dipp där han själv kan gå in. Köper han något så bör hans uttalande tolkas som vilseledande information.

3 gillningar

Inbitna indexkramare och Modiga momentumstrateger, förenen eder!

Förstår ni inte att Gardell bara försöker hjälpa oss?! Sälj allt ni har oavsett innehav, strategi och sparhorisont. Han vill ju oss väl. Nu säger han att vi ska sälja, då säljer vi! Och eftersom han är så omtänksam lär han tala om för oss när vi ska köpa igen. Följ Gardell!

5 gillningar

Problemet är inte Gardell eller andra experter utan de som lyssnar och tar det de säger som fakta.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Diskussion om momentum

Grundproblemet är väl att ekonomiporr och ekonomiutbildning tilltalar olika delar av hjärnan. Det går att beskylla media för att de fokuserar för mycket på ekonomiporr, men det är ju det som säljer. Varför säljer det? Jo, folks hjärnor tilltalas av det.

Media är fria att skriva om vad de vill, men jag kan tycka att det är rimligt att ställa högre krav på SVT än på privata aktörer. Att rapportera att “Herr X hävdar att börsen snart kommer sjunka” skapar bara panik och rädsla hos de som saknar en genomtänkt struktur i sin privatekonomi. Det kommer inte ut så mycket gott av det. Istället borde de rapportera om:

• Vad innebär ‘sparhorisont’?
  • Hur bygger du en långsiktig portfölj?
  • Vad innebär aktiv och passiv förvaltning? För- och nackdelar?

Ge svenska folket kunskap och verktyg att strukturera sin ekonomi. Då behöver de inte få panik nästa gång de får ekonomiaporr i sitt nyhetsflöde.

Svårigheten är att det tyvärr inte kommer sälja så bra. Om SVT skulle göra en sån satsning skulle de sända den på tisdagar kl 10 när ingen tittar. Jag säger istället: Sänd programmet på lördagar primetime! Satsningen kommer bli sågat utmed fotknölarna, men det kommer skapa debatt kring ämnet. Ett namnförslag på programserien skulle kunna vara “Rika tillsammans”…:grinning:

7 gillningar

…så kan det mycket väl vara.
Men denna gång är jag förberedd tack vare rikatillsammans :+1:

1 gillning

Vet inte om jag håller med. De som genomgående saknar rätt struktur, sett börsen som riskfri gambling och lagt in kapital de behöver på börsen, bör verkligen få sig ett uppvaknande innan det är försent och justera risken.

Det behövs inte fler artiklar om hur tonåringar är börsproffs, hur börsen bara går uppåt, att det inte finns några andra alternativ, så därför är det annorlunda den här gången etc…

… sedan tycker jag ni ger Christer alldeles för mycket cred, han har verkligen inte möjligheten att få börsen i gungning. Att Christer gör ett uttalande får inte världens börser att rasa, så konspirationsterierna och att FI borde hålla koll på Christer är lite överdrivna. :slightly_smiling_face:

3 gillningar