Ärvda fonder, flytta till ISK eller låta stå?

Jag har ärvt en ganska stor summa pengar fördelat på fonder och kontanter. Fonderna står på ett fondkonto, alltså blir det skatt på värdeökningen vid försäljning.

Rekommendation från banken är att flytta över alla fonderna (utom ev. räntefonden) till ett ISK och ta skatten nu. Jag lutar åt det. Fonderna jag ärvt tycker jag har onödigt höga avgifter och jag vill kunna ta ett eget val med fonderna. Just avgifterna verkar dock banken inte riktigt hålla med om. Jag funderar också på om någon/några av fonderna är värda att ha kvar (på ISK) trots höga avgifter.

Tanken jag har är att jag ska fortsätta investera från kapitalet för att sedan börja ta ut om ca 10 år. En del av kontanterna ska jag ha till “guldkant” och buffert nu.

Om jag gör som banken rekommenderar, tänker jag sedan flytta över en del till Lysa och/eller Opti. Jag har Opti 9 och Opti 6, Lysa bred 50/50 och Lysa bred 90/10. Jag kommer också att fylla på mina indexfonder i Nordnet och Swedbank.

Jag tar tacksamt emot era tankar på detta. Sälja av allt nu och börja om på nytt, tänker jag rätt? Är det någon fördel att göra det nu när börsen gått ned lite? Eller är det bättre att låta fonderna stå som dom gör? Skattemässigt?

Fonderna jag ärvt är uteslutande Swedbank Robur fonder. Avgiften inom parentes och % av innehavet sist.

Tack för att ni tar er tid att läsa!

Allemansfond Komplett (1,26%) 28%
Kapitalinvest (1,25%) 17%
Ränta Kort Plus (0,2%) 16%
Technology (1,25%) 10%
Global Em Mkts (1,44%) 8 %
Kinafond (1,43%) 7%
Bas 50 (0,91%) 3,5%
Dynamic A (0,61%) 3,5%
Asienfond (1,43%) 3%
Transition Sweden (1,25%) 1,5%
Småbolag Global (1,26%) 1%
Global High div (1,03%) 1%

Är det Swedbank du pratar med? De vill självklart ha kvar dig i dyra fonder, de tjänar pengar på det.

3 gillningar

Dyra fonder helt klart! Men förstår att banken inte tycker det, de vill ju tjäna pengar!

Skulle sälja av och flytta till ISK eller in på de robotarna som du redan har :slight_smile:

1 gillning

Det är Swedbank ja.

Man häpnar gång på gång över Swedbanks oseriösa verksamhet. På gränsen till blufföretag är det. Byt bank om du kan.

1 gillning

Det är ingen poäng att ha kvar de fonderna, då banken ror hem jättemycket pengar på ditt innehav. Då är det mer fördelaktigt för dig att flytta till Opti eller Lysa som du redan har igång. Skatten kommer du snabbt tjäna in genom de lägre avgifterna du kommer betala.

Not: Missade att det var på ett Aktie & Fond-konto. Då är skatten högre än på ISK/KF. Dock är ISK så fördelaktigt att det är dumt att ha långsiktigt sparande utanför ett ISK.

2 gillningar

För det första är Swedbank lite “fula” som inte redovisar hela avgiften. T.ex. är avgiften för ditt största innehav 1.40% och inte 1.26%.

Denna fond placerar 30% i Sverige och 70% globalt. @anon78057549 har gjort en bra guide om billigaste fonderna hos varje bank. För Swedbank gäller:

Andel Fond Avgift
70% Swedbank Robur Access Global A 0,26%
10% Swedbank Robur Access Asien 0,35%
20% Swedbank Robur Access Sverige A 0,31%
Total avgift: 0,28%

D.v.s. för denna fond så tjänar Swedbank över 1% varje år när kunder har Allemansfond Komplett.

En liten bonus: intervju med nobelpristagaren Eugene Fama Nobelpristagaren Eugene Fama ger sitt bästa spartips - YouTube. Hans bästa tips? köpa passiva indexfonder med låga avgifter.

2 gillningar

Hade ingen aning om att avgiten är högre än vad dom anger. Tack för info! Dom tre indexfonderna har jag redan i mitt sparande.

Ett tips är att kolla fonder på Avanza och jämföra. De visar total avgift inkl transaktionskostnader. De flesta andra visar endast förvaltningsavgift.

1 gillning

Tack för tipset!