Arvsvinst pension under 100 SEK /månad och under minimiplacering

Hej,

Är det någon som har samma/liknande problem och lyckats lösa, och hur?
Jag har en pensions “sparplan” hos Nordnet via mitt jobb som använder sig av Söderberg & Partners som förvaltare.

Sparplanen anger vilka fonder som ska köpas när nya pengar sätts in på kontot. Varje månad får jag ett meddelande från Nordnet om att “För att investering ska kunna genomföras enligt vald sparplan så måste insättningen täcka fondens minimibelopp”. Anledningen till meddelandet är för att jag har valt bort återbetalningsskyddet och därmed får ta del av arvsvinst. Arvsvinsten är som oftast under 100 SEK … och de flesta fonderna på Nordnets plattform har 100 kronor som minimiplacering.

Det går uppenbarligen inte att investera just posten arvsvinst enligt min sparplan utan den aktuella summan placeras per automatik i fonden Nordnet Pensionsfond (med avg 0.75) vilket jag inte vill ha eller för den delen sälja av och placera om varje månad…

misstänker att minimibelopp är vanligt (inte bara på Nordnet) så borde vara fler än jag som stött på det?

2 gillningar

Ah, störigt! Jag har inte hört något om det här tidigare. Går det inte att stänga av försök till köp och sedan köp manuellt? Har du kollat med Nordnets kundtjänst?

Uppdatering: Vid min tredje kundtjänst-kontakt fick jag svaret nedan…

Jag ser att du har uppdaterat din sparplan. Det är här dina premier och arvsvinster kommer investeras tills du anger nya instruktioner.

Men det enda jag gjorde strax därinnan var att “spara om” sparplanen utan att göra några förändringar alls… (Det funkade alltså felfritt, slutade funka, och funkar nu igen) Så vet i tusan vad som egentligen hände men jag har dubbelkollat insättningar under två månader efter detta och nu lirar det på som förväntat :blush:

1 gillning