Förordnat pensionsavtal. Vad ska jag göra?

Hej!
Jag har läst här ganska många år nu men inte känt behov av att skriva i någon tråd förrän nu.
I somras dog hastigt och oväntat min pappa. Efter sig lämnade han pension i form av månadsutbetalning från att han dog där jag får ca 2000 kronor i månaden som jag investerar enligt rika tillsammansportföljen på avanza och ett förordnat pensionsspar till mig på swedbank. På Swedbank ligger pengarna fördelat på
Swedbank robur asien med årlig avgift på 1,44
Swedbank robur globalfond A med årlig avgift på 1,25
Och Swedbank robur transfer 60 med årlig avgift på 0,5.
Det jag verkligen vill med dessa pengar är ju att de också skall placeras på bästa möjliga vis som boost i mitt eget sparande för pensionen. Nackdelen är att jag verkar vara låst i att ha pengarna på swedbank (som inte heller är min egen bank) då det är förordnat. Därmed kan jag inte hellr starta utbetalningar före en ålder av 65.
Hur skulle ni kloka göra? Jag orkar inte tänka riktigt hela vägen själv mer än att jag nog skulle behöva placera om det hela och behöver goda råd då det varit ett år av många hårda slag som krävt allt av mig. Jag vet att jag inte måste göra någonting just nu men detta pensionsspar ligger där och stör mig lite med dyra avgifter etc.

Eftersom du måste ha pengarna på Swedbank så ska du absolut placera dem i de fonderna som heter Swedbank Robur Access…
Tex
Swedbank Robur Access Global 80%
Swedbank Robur Access Sverige 10%
Swedbank Robur Access Edge Emerging Market 10%
Då har du en bred portfölj till lägsta möjliga avgift.(0,20, 0,20 och 0,51)
Vill du göra det ännu enklare och smidigare så sätter du 100% i Swedbank Robur Access Global till en avgift på 0,20%
Lycka till :pray:t2:

5 gillningar

Tusen tack för de goda råden och fantastisk tydlighet i dem!!! :hugs:
Med dem avgifterna är det ju inte alls samma situation som idag där avgifterna gör att jag upplever att mycket försvinner. Det ska jag titta närmre på.
Jag uppskattar verkligen din input och tid! Tack igen!

1 gillning

Jag beklagar sorgen med din fars bortgång.

Ang. din frågeställning så låter det udda. Vad är det för försäkring som ger utbetalning? En pensionsförsäkring? En livförsäkring?
Vad menar du med förordnat? Att för har blivit förordnad som förmånstagare för försäkringen är en sak, men att utbetalningarna skulle vara låsta tills du är 65 låter heludda - om det inte är så att din far har gjort något speciellt arrangemang. Normalt sett så utbetalas tjänstepension och livförsäkring till förmånstagaren som är fri att göra vad man vill med pengarna.

Det saknas information för att vi ska kunna hjälpa dig.

2 gillningar

Tack!
Jag har fått en klumpsumma på livförsäkring och månadsutbetalningarna är från hans pension där jag och syskon står som förmånstagare. Därifrån får jag utbetalat nu ca 2000 i månaden i 5 år som är under kontroll och automatiskt investeras för mig.

Pensionssparet som jag är förmånstagare/fått förordnat på Swedbank står just bara som förordnat individuellt pensionssparande och att det betalas ut när jag är 65 enligt pappas avtal med dem. När jag läser vad jag får enligt avtalet blir jag dock själv undrande för bankkontakten sa att jag inte kan starta utbetalning innan 65 men det verkar som att jag kan det eller kunde i och med övertagandet? :flushed: Just då var jag vilandes i att jag skulle låta allt landa och det lät naturligt att pappa lagt en spärr på utbetalning tills pensionsåldern då inte alla syskon har så enkelt att hantera pengar, budget och ekonomi. Därigenom tänkte jag att det då var naturligt att det i alla fall är tryggat till att inte rinna mellan fingrarna just nu.

Tack även för din tid och ditt engagemang!

Vad bra att du fick tag i avtalstexten. Det ser ut som att du har flera möjligheter. Utbetalningen från försäkringen in på det förordnade kontot pågår. Kolla om du kan ta ut pengarna från konton eller om du måste meddela om ändrad utbetalningsplan. I så fall kan du starta den asap och ta på kortast möjliga tid (det står 10 år i avtalet, men det kan kanske minskas till 5).

1 gillning

Tack att du hjälper mig reda i detta!
Så steg 1 är att jag ska kontakta banken och se om och hur jag kan få loss pengarna från kontot så snabbt som möjligt för att kunna investera dem själv i andra fonder där jag själv vill?
Om jag får en lösning till det så kör jag på den lösningen direkt.
Om jag inte kan få ut pengarna nu så skall jag i alla fall byta till billigare fonder.
Har jag en bra plan då?
Tack igen! Jag har tyvärr ingen jag kan få hjälp av med dessa frågor i min närhet så det betyder verkligen mycket för mig!

Ja, det låter som en bra plan. Hänvisa till villkoren du visade här och om du inte får bra svar rekommenderar jag dig att kontakta Konsumenternas. De har gratis rådgivning. Kontakta oss | Konsumenternas

1 gillning