Åsikter om investering i Protean Aktiesparfond Norden

Jag överväger att investera 5% av mitt investeringskapital i Protean Aktiesparfond Norden och söker råd hos er forumdeltagare.

Har ni någon åsikt om fondens placeringsstrategi?
Har ni någon åsikt om fondförvaltaren Richard Bråse?

Fonden är rätt billig för att vara aktivt förvaltad. Via annan plattform blir kostnaden ca 0,7-0,8% om året. Vid direkt investering blir kostnaden 0,5% om året.

Jag är lockad av direktinvestering pga det lägre priset. Men då kan jag väl inte ha fonden på mitt ISK?!? Vilket väl innebär att jag kommer få betala 30% av värdeökningen vid försäljning?!? Jag uppfattar att ISK brukar rekommenderas på detta forum.

Har ni någon åsikt om vad som är viktigast, lägre avgift eller möjligheten att ha fonden i en ISK?

Gillar överlag inriktningen med tråkbolag. Kommer inte vara fonden som sticker i goda tider jmf index men känns som en stabil pjäs.

Kör den som ett av flera mellanting mellan breda indexfonder och individuella aktier. 0,57 är avgiften hos Montrose. Kändes för mig rimligt för att slippa separera helt från andra investeringar och göra påfyllning eller uttag lite smidigare.