Köpa fondandelar i Proteans aktiesparfond direkt eller via nätmäklare?

Jag tänkte köpa andelar i Proteans aktiesparfond Norden. Man kan köpa direkt av fondförvaltaren (minsta investering 100k) eller via nätmäklaren. Fondförvaltaren tar 0,5 i avgift, nätmäklarna 0,57-0,93 i avgift. Fondförvaltaren erbjuder inte ISK eller KF. Men finns det någon annan anledning att välja att köpa via nätmäklare?

Flikar in den här som alternativ:

1 gillning

Direkt svar: om du har siktat in dig på denna fond, ska låta vara osagt om den är bra eller obra, så kan jag tycka att det är värt den lilla extra avgiften att ha den på ISK. Om inte förvaltaren erbjuder ISK är det en stor nackdel (tänk beskattning, deklaration mm.).
Jag skulle dock säkert inte köpa fonden då den verkar smal och aktivt förvaltat och hävdar att kunna slå marknaden.
Annan nordisk bred passiv fond skulle vara ett bättre alternativ, tycker jag. T:ex SEB Sverige Indexnära A.

Ska det vara Norden i sig finns det t:ex DNB Norden Indeks S, Handelsbanken Norden Index Criteria som båda är passivt förvaltade alternativ med lägre avgift.

Hur stor del av din totala investering (i %) hade du tänkt att investera i Proteans fond?

Tack för svar! Du har nog rätt angående enkelheten med ISK. Jag vet inte hur mycket pengar jag ska stoppa in ännu, har inte tänkt så långt.

1 gillning