Återfylla bufferthink

Hej,

Jag har en bufferthink då jag har nu varit tvungen att båda betala för däck och bromsar på bilen, men min fråga är hur ni gör när den ska fyllas på. Pausar ni allt sparande på ISK tills bufferten är tillbaks på önskad nivå? Finns det något annat sätt att göra det på?

Det beror ju på vilka marginaler du har och hur lång tid du känner att du kan lägga på att återbygga din buffert.

Eftersom jag bor i hus så har jag ett kontinuerligt påfyllande och uttagande från min Buffert/renoverings fond. Den pendlar mellan olika summor, men jag har ett golv där jag pausar uttag för åtgärder som inte är akuta när det nås. På så vis byggs det på igen till en nivå där jag kan börja ta från den för icke akuta åtgärder.

Jag Jobbar med min buffert som ett kontinuerligt sparande och har inte satt att jag skall ha “summa X” på kontot. Det jag har är ett golv på 150K för att kunna hantera dyra och akuta saker som dyker upp. Allt över det är för bil, renoveringar och allmänna förbättringar som vi vill investera i. Om det blir för mycket på det kontot så kan man plocka ut och flytta till ISK(som vi har ett dedikerat sparande till också).

Det funkar för oss att tänka på vår “Buffert” som ett löpande sparande med ett golv för uttag som inte är akuta.

6 gillningar