Utöver min buffert och besparingar har jag en familjebuffert för inköp i vardagen, inkl möbler, tv, och så vidare som jag förvisso aldrig nyttjat då vi inte gjort några inköp än men kommer.
Där har jag satt en målgräns på 50 ksek (vilket jag uppnått). Därefter fyller jag inte på med mer. Syftet är att fylla på den från lönekontot månadsvis om beloppet understiger dessa 50k.
Ängslan kommer nu när jag ska köpa inredning för låt säga 40 ksek och då hamnar min bufferthinkt på 10ksek (50-40).
Denna bufferthink ska ju då fyllas upp månadsvis vilket gör att jag får mindre kvar till att fylla på mina placeringar på Lysa. Gillar alltså inte tanken att göra avkall på Lysa i några månader för att fylla buffert.
Vilka strategier använder ni?
Bör jag istället by default sätta att jag fyller på buffert oavsett över/under målgräns (50 ksek) och inte ha en buffert gräns med andra ord?
Jag vill heller egentligen inte ha mer utanför marknaden i buffertar?
Det är just det mentala plus att ha pengar utanför marknaden som plågar.
Jag tycker inte att din fråga egentligen handlar om bufferten som sådan, utan mer en värderingsfråga mellan möbler/inredning och investeringar (bufferten blir ju din egen kredit som du behöver betala tillbaka). Vad gör ditt liv rikare? Det finns en risk att alltid värdera investeringar och framtida avkastning framför konsumtion just nu. Har man en bra investeringsstrategi som man följer upp regelbundet ser jag inga problem alls med att någon gång ibland pausa insättningarna helt och hållet för att fylla upp sin buffert. Det tycker jag själv kan göra ont men det får en att verkligen värdera sina större inköp: Vad skulle avkastningen på börsen bli, 40k över 30-40 år?
Min strategi har ofta varit att fylla min buffert till 100% och sedan använda den när det behövs, om bufferten går under 40% fyller jag upp den till 100% igen. Jag för i stort sett aldrig över pengar om bufferten inte går under 40%.
I min mening är kanske inte bufferten avsedd för att köpa tex nya fina möbler, utan snarare till för att täcka akuta oförutsedda utgifter som tex en trasig kyl/frys, ugn, värmepump mm.
Övrig lyxkonsumtion som ny soffa, matbord mm. skulle du istället kunna öppna ett målsparande för. Beroende på tidshorisont kanske det landar i sparkonto även där, men då får du i alla fall pengarna öronmärkta för respektive ändåmål.
Håller med @Anonym här. Det du menar som familjebuffert för konsumtion borde ni istället ha ett målsparande till. Kan vara t.ex ett sparkonto eller 10% aktier per år i sparhorisont. Buffert, enligt, är till för särskilda oplanerade händelser.
Om ni vet att ni behöver lägga 40k på konsumtion om 4 år så lägg upp en sparplan enligt det.
Känns som du hade haft nytta av att köra YNAB eller liknande budgetprogram. Jag körde också mycket med storbuffert tidigare ända till jag började använda YNAB. Nu får jag bättre koll på vart pengarna går och kan spara ännu mer varje månad.
Du behöver så klart inte prenumerera på tjänsten, de har väldigt bra info på deras sida om ekonomi. Du kan t.ex ta en titt på deras fyra regler som allt kretsar kring: The Four Rules - You Need A Budget
Då kan du ha en mindre buffert för riktigt oväntade utgifter… Resten är förväntade utgifter, du vet inte bara riktigt när pengarna behövs kanske.
T.ex jag har ju en Önskelista-kategori där jag lägger in budgetposter för diverse saker jag vill lägga pengar på i framtiden. Några exempel är t.ex:
Renovera hallen
Byta ut köket
Ny TV (när den nuvarande går sönder)
Du bestämmer helt enkelt hur mycket du vill lägga i varje post per månad. Ibland så kanske man har lite mer av andra utgifter och då får TV-posten inga pengar. Eller så tar man pengar från en underkategori till en annan.
När du väl börjat budgetera och blir bättre på det så kommer du märka att du inte behöver en stor buffert längre utan du har redan budgeterat för diverse inköp.
Jag har som regel att ha 6 månader budgeterat (förutom det jag ska investera). Den mängden pengar finns alltid på kontot så att jag kan klara mig i 6 månader utan att röra något annat kapital. Om jag köper en TV så ändrar det ju inget i mina 6 månader (eller mitt sparande för nytt kök). Det är ju bara den posten som blir stängd i önskelistan.
Min spontana reaktion är att du kanske skall försöka avdramatisera det där att inte vara maximalt investerad. Det är inte alltid rätt att investera pengarna och risken är att om du inte fyller på ditt buffert eller sparmåls-konto så blir du tvungen att sälja från dina investeringar i ett läge då det kanske gått ner. Då blir ju investeringen ännu sämre.
Min lärdom är att först se till att ha så pass mycket pengar på kontot(buffert, sparmål eller liknande) så att det känns lite som att du har för mycket. Resten investerar jag och det skall verkligen till en större kris om jag skall behöva sälja av på investerade pengar.