Atlant Opportunity

Läste om Atlant Opportunity

En "marknadsneutral hedgefond. En sådan fonds mål är att leverera en absolut avkastning oavsett om börserna går upp eller ner.

Förvaltarna har levererat en bra riskjusterad avkastning som gett 5,5 procent i årlig avkastning sedan fonden startade 2016 till en låg risk."

Låter ju bra för kapital vid sidan av, men den är dyr, 2,83 %.

Vad tänker ni om denna typ av fond? Jag kan ingenting. Finns det billigare sådana?

Jag har ägt den vissa perioder, men som de flesta hedgefonder lyckas den inte alltid leverera absolut avkastning. Har också haft “Atlant Stability” som tar mindre risk än Opportunity. Men även den föll rätt hårt (i början av pandemin) för att vara en låg risk hedgefond.

Idag kör jag hellre Lysa 20/80 eller motsvarande setup i ISK än att ta in en hedgefond när jag vill ha låg risk i en portfölj.

1 gillning

Hedgefonder är i princip fonder med mycket friare regelverk.

Inget annat än extremt dyr aktiv fond som använder väldigt avancerade strategier eller finansiella produkter.

Om du inte har ork, lust eller tid att förstå exakt vad den specifika hegdefonden sysslar med är min rekommendation att inte röra hedgefonder ens med tång. Det kan extremt snabbt hända saker med kapital i en hedgefond utan att man förväntar sig det.

2 gillningar

Ja, har hållit mig borta från dessa, då det verkar vara hög risk. Men denna verkade man skriva att det är lägre risk. Förstod inte så mycket.

Det var på Avanza nyheter det skrevs om den.

"Stabiliteten i avkastningen är bra, inget enskilt år har negativ avkastning utan spänner från som lägst 3,3 procent och som bäst 8,1 procent. Fonden levererade en positiv avkastning på 5,2 procent under 2018 ett år då för övrigt Stockholmsbörsen backade.

Fondens avkastning är inte bara stabil på kalenderårsbasis utan den har 80 procent positiva månader. Avkastningen under september var en uppgång på drygt 1 procent, vilket är bra med tanke på att Stockholmsbörsen backade drygt 6 procent."

Hedgefonder är bara fonder som har friare regler.

De använder allt från helt vansinniga hävstänger (belåning) på mängder med affärer med mycket små arbitrage. De kan göra det p.g.a. regelverken tillåter dem att göra i princip vad de vill.

Markandsneutrala strategier är vanligt förekommande.

Andra hedgefonder kan sitta med bara jättesäkra räntepapper.

En annan hedgefond kan jobba med att bara blanka värdepapper. Alltså gå back i alla tillfällen då marknaden går upp. Men vid krasch explodera med 1000 tals procent uppgång.

Alltså hedgefonder är finansiella produkter där man måste förstå varje enskilda fonds strategi innan man stoppar pengar där. Det är i princip omöjligt att säga något om hedgefonder generellt mer än att de är fonder som typ får göra precis vad de vill för att förvalta kapitalet. Alltså ibland extremt komplexa finansiella produkter med enorma risker som kanske inte syns om man inte förstår de underliggande tillgångarna.

1 gillning

“Per 2020-09-01 införs en prestationsbaserad avgift på 10 procent av den avkastning som överstiger jämförelseräntan SSVX 90 dagar.”

HAHA! Inte nog med att ha en av världens högsta avgifter (2.83%), de vill också ha 10% av överavkastningen.

3 gillningar

Självklart jämfört med ett ränteindex också… :slight_smile:

3 gillningar

Riskparitet är jätteviktigt. Att hitta en bra hedgefond är svårt.

Kanske vill du köra nåt som Permanent Portfolio aka Rikatillsammans portföljen som en del av ditt sparande? Eller All Seasons? Dom är ju nån slags DIY hedgefonder i sig.

Tror mer och mer att Harry Browne hade rätt med sina tankar om Permanent vs Variable portföljerna. Golden Butterfly är ju en kombination av dom två. Gillar också Jared Dillians The Awesome Portfolio som är i princip GB med REIT istället för small cap value.

Hedgefonder kan vara bra men det är möjligt att kontrollera risk eller utnyttja riskparitet med DIY metoder också. Men är inte alls säker om att det är en bra idé att köra lågriskportföljer (typ 20/80) med mycket medellånga bolagsobligationer i dagsläget.

2 gillningar

Gammal tråd, men uppföljningsfråga: Köpte du fonden eller hittade du nån bättre? Nöjd med valet?

Nej. Har kört på med vanliga indexfonder. Ja, nöjd.

1 gillning