Vill minnas att @janbolmeson i ett rätt gammalt poddavsnitt hade en diskussion med någon/några hedgefondförvaltare som nästan mynnade ut i att han nästan var beredd att satsa lite pengar i en “billig” sådan för att komma åt det jag vill minnas kallades absolutavkastningen de hoppades ge. Alltså att de skulle kunna vara ett sätt att kanske begränsa sin nedsida i portföljen i stället för att som normalt tänka att räntedelen ska göra detta.
Nu när räntorna är låga tänker jag att detta är ännu mer aktuellt, speciellt som många, inklusive jag, verkar noja lite över att börsen bara känns dyrare och dyrare.
Minns dock inte helt hur resonemanget gick och om vad det till slut var att det blev inte blev något av med detta. Finns det inga tillräckligt bra sådana som man kan använda om man vill begränsa nedsidan eller hur gick/går resonemanet nu?
Konstaterade att det var supersvårt att hitta någon hedgefond som var bra och rimligt prissatt. Så det mynnade ut i att det inte blev något. Pratade om hedgefonder med den finansielle rådgivaren Henrik Tell idag och han var tvär-negativ till dem.
Så jag skulle nog rekommendera bankkonto med insättningsgaranti eller en väldiversifierad ränteportfölj i alla fall.
Okej, förstår problemen med höga avgifter som ofta dessutom har en prestationsdel de år fonden går bra.
Kom du fram till några fonder inte var lika dåliga som de andra eller gav du upp tidigt i sökandet?
Med väldiversifierad ränteportfölj så hamnar man ju lämpligen i en lösning med tex Lysa i stället. Nu vill jag ju leka lite själv, säkert med sämre slutresultat
Jag tycker fortfarande detta är ett intressant spår. Så som jag ser det finns två stycken kandidater, men ingen är särskilt billig. Men båda går att månadsspara i och har lite lägre risk (faller mindre) än aktiefonder:
Nordic Cross Stable Return
PriorNilsson Idea (eller Balans)
Sedan har Atlant en del alternativ, men det är för mycket fossila bränslen i deras strategi för att jag ska vilja lägga mina pengar där.
Jag tänker inte lek. Jag vill hitta en sparform som ligger mellan sparkonto och aktiefond som är skattemässigt gynnsamt. Det är min ingång. Räntefonder är inte något alternativ alls just nu i min värld då avkastningen är så låg efter skatt och inflation. Hedgefonder är då det enda möjliga alternativet kvar. Sedan kanske det ändå inte är bra, det vet jag inte.
Superintressant fråga! Som jag tolkar den ungefär är den: Hur kan jag sänka risken i min portfölj och samtidigt minimera räntefonder och bankkonton.
Jag har också tänkt lite på det! Jag vet inte riktigt om dessa förslag är vettiga, men jag har några idéer som jag gärna skulle få feedback på:
Lägga till guld, eller andra helt andra tillgångsslag, typ fastigheter, skog, osv. Det går ju att göra detta genom fonder eller aktier också.
Diversifiera iväg från din jobbinkomst - dvs t ex ingen home bias, och undervikta företag som korrelerar med din jobbsäkerhet.
Om du har mycket i en global indexfond: Övervikta mot saker som inte finns i stora drag i den: T ex att övervikta mot emerging markets, Europa, Afrika jämfört med marknadsviktning. Så t ex istället för 85/15 mellan global/EM, kanske 70/30 är lägre risk? Jag skulle också kunna tänka mig att göra någonting liknande för brancher som kanske korrelerar lågt med de dominerande inslagen i t ex LF Global. Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna se ut, men topp 5 är technology, financial services, healthcare, consumer cyclical och industrials. Jag vet inte riktigt vad som är så närliggande att det känns meningslöst, men för att diversifiera iväg från det, utöver fastigheter och sånt, kanske någonting inom service eller kosmetika?
Vissa brancher eller marknader kanske är stabilare än andra? Här finns det en möjlighet att den här effekten tar ut allt jag har sagt ovan. Jag vet helt enkelt inte tillräckligt mycket. Mat känns ju spontant som att det bör vara stabilt t ex iom att alla måste äta, eller mark. Det här kan man behöva kolla mer på. Stora bolag verkar vara stabilare än små, t ex.
Stop loss. Ett sätt att sänka risken är helt enkelt att ha delar eller hela sitt sparande i stop loss. Visst, det kan bli konstiga effekter, men du kan ivf känna dig relativt trygg med att du inte kommer att förlora allt för mycket.