Att inte investera i bitcoin är dumdristigt

Risken finns så klart alltjämt att värdet utraderas men har man bara plockat ut en lagom del så är framgångssagan ohotad.

Det är intressant hur starka negativa känslor många har baserat på tämligen svaga argument, och t ex menar att “brottslingar ju använder BTC”. Så vi hade inte brottslighet innan? Svårt att inte se det som “surt sa räven”.

Bra jobbat, du listade ett par exempel på kryptovalutor som divergerar från Bitcoin.

Du glömmer att det finns hundratals (ja, säkert tusentals) som har kvar PoW, deflation, osv, och fungerar nästintill identiskt som Bitcoin.

1 gillning

Öh? Ja, det finns ju ex Dogecoin. Även monero.
Att det skulle finnas hundratals kopior förminskar ju inte Bitcoin. Men det gör ju inte det. Det finns Bitcoin cash. Det är allt.
Men konstigt argument. X är dåligt för det finns andra som försökt göra samma sak men misslyckats där x lyckades.

Saker man roar sig med en fredagskväll… :nerd_face:

Jag fick för mig att jag skulle kolla korrelationen mellan antalet ggr som ordet “bitcoin” nämns (Worldwide enl. Google Trends) jämfört med priset för BTC de senaste fem åren. Ordet verkar helt klart nämnas mycket i samband med att priset har kraftiga uppgångar. Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget här. :thinking:

3 gillningar

Ja det är en tydlig grejj. Hönan ägget är inte så svårt att svara på om man likt somliga följer BTC nyheter även utanför normalmedia.

Större bull runs leder ofrånkomligen till att BTC igen med några dagars förskjutning omnämns i normala media. Aldrig det omvända.

1 gillning

Jag undrar varför det är på det sättet. Sensationsjournalistik? Klick ger intäkter? Ingen vill läsa negativa nyheter?

1 gillning

Bitcoin Cash är den enda som finns? Nej, verkligen inte. Och Bitcoin Cash är relativt långt ifrån Bitcoin i dagsläget dessutom.

Det var inte argumentet. Argumentet som någon annan tog upp var att de positiva saker du radade upp om Bitcoin även gäller många andra kryptovalutor.

Det är enda egentliga kopian. Då det är en fork av bitcoin. BSV etc räknas ju knappast. Inte av någon seriös iaf.

Men det gör det ju inte. Ingen har skrivit något som presenterar motargument emot det jag eller @Mike.Saylor skrivit.

Du själv har inte skrivit något som går emot något av det jag skrivit.

Nah, det finns kopior som kör samma Bitcoin kod fast med ett nytt genesis block. Vilket är mycket mer en kopia än Bitcoin Cash som innehåller en hel del förändringar.

(Och Bitcoin Cash är absolut inte den enda forken heller. BSV var dessutom en fork av Bitcoin Cash, inte Bitcoin. Vilket alla seriösa vet om.)

Jag påpekade bara att det finns många kryptovalutor som fungerar på samma sätt som Bitcoin gör.

Vad går det egentligen att köpa för bitcoin i dagsläget? Det väl som vilken valuta som helst egentligen. Så länge det går att använda den till ngt för annat än spekulation så kommer den vara attraktiv att använda och ”tillverka”. När inte ngn längre vill använda kommer den minska i värde.

1 gillning

Monero är den enda kryptovalutan som faktiskt fyller de funktioner som man vill att en decentraliserad valuta ska göra.

Bitcoin är extremt osäker var gäller privacy. Har jag adressen till din plånbok kan jag se exakt hur mycket pengar du har och hela din transaktionshistorik. Desutom är miningen inte decentralizerad, utan du behöver extrema resurser var gäller beräkningskraft för att ens ha en chans. En average joe har ingen chans idag att minea. Detta är 2 av problemen som bl.a Monero löst.

Bitcoin kommer aldrig kunna användas på det sätt som den var tänkt. Det var ett test/hobbyprojekt som tyvärr blev för stort för sitt eget bästa.

3 gillningar

Ingen bryr som alla de kopiorna. De saknar värde. Att det finns kopior ens med nytt genesis block saknar allt värde. Det säger ingenting om någonting förutom att folk kopierat koden. Poängen är varför man ska eller inte ska köpa bitcoin. Att det har kopierats kod är inget argument emot någonting.

Hur stor del av sitt sparande tycker du att man ska ha i Bitcoin?

Kör 100% global index, då jag själv vill ha bäst risk justerad avkastning. Såklart kommer annat gå både bättre och sämre.

Monero klarar ju inte av hög transaktionsvolym överhuvudtaget. Spelar ingen roll om det är privat om det inte fungerar med hög transaktionsvolym.
Det kanske finns L2s för Monero men det har jag ingen koll. Tvivlar på det.
Vad jag minns snackades det om behövs fler lager tidigt i bitcoins utveckling.

Men vill man hellre köpa Monero för all del gör det. Jag personligen anser att bitcoin är en bättre investering på sikt. Inget hindrar en att byta bitcoin mot monero om man nu vill köpa grejer. (Jag känner dock inte till några etblerade betaltjänster som använder Monero. Är väl typ bara MullvadVPN och liknande man kan köpa med monero)

Jag kör 80% och då både bitcoin och bitcoin certifikat. Fidelity tycker 5% och Blackrock tycker 2%. Som en del av i en diversifierad portfölj.

2 gillningar

Har skrivits hur mkt som helst om bitcoin på forumet genom åren.

1 gillning

Lite väl riskfullt med hela 80% i Bitcoin (Oavsett vad man tycker om krypto). Ha inte alla ägg i samma korg.

Hehe, nu är jag jobbig och citerar detta för att ge dig en tankeställare. Om andra mindre kryptovalutor inte har något värde, varför har då Bitcoin det?

1 gillning

Ingen gillar dem och vad jag sett är de alla sämre. Allt värde kommer av att folk tror på det (eller tror de behöver det antingen på riktigt eller inte och tillgången är begränsad). Det gäller aktier också. Hela detta forumet bygger på en gemensam tro på aktiemarknaden och dagens monetära system.

2 gillningar

Monero - 90 per sek
Bitcoin - 3-7 per sek

Om du själv köper certifikat på bitcoin så är det omöjligt att ta dig seriöst som någon som är överhuvudtaget insatt i kryptovalutor.

1 gillning