Bitcoin når nya höjder och det är ju bli väldigt dumdristigt att helt ignorera.
Folk bör iaf ta hela lekhinken och bara lägga i bitcoin i den.
Finns inga vettiga argument emot om man nu inte vill syssla med aktiehandel och tror sig prestera bättre över tid. Det har knatat på bra sen 2009 och kursen går upp över tid.
Fanns en fråga/diskussionsunderlag?
Det finns ett påstående. Som man kan hålla med om eller inte. Det är tillräckligt.
Det har samma dignitet som påståendet att man ska lägga allt i Lysa osv.
Dina argument för?
Jag är varken med dig eller emot dig, men jag undrar om ditt påstående bygger på en grundläggande förståelse för hur en blockkedja som Bitcoin fungerar och/eller dess vision, eller om det främst baseras på den senaste tidens avkastning?
Bitcoin som grundläggande idé med en övertid minskande inflation och i praktiken deflation. Jag betraktar det som ett alternativt monetärt system. Blockkedjeteknik har efterföljarna också men idag är de populära proof of stake vilket man kan ha åsikter om. Alla konkurrenterna har sk premined coins som tidiga investerare i projekten blev tilldelade.
PS
Bitcoin har gått uppåt sen 2009.
jag antar att bitcoin gått bra de senaste veckorna?
Ja, det märkliga är att den här typen av inlägg för det mesta verkar poppa upp då kursen står i ATH, men mer sällan då kursen har backat tillbaka en himla massa procent. ![]()
Bitcoins framtida värde är en självuppfyllande profetia.
Grundprincipen är Bitcoin mining (brytning, utvinning). De som deltar i nätverket kan hjälpa till med att verifiera bitcoinblock. Var tionde minut skapas ett nytt block som läggs till blockkedjan. För att göra det måste blocket vara korrket enligt en kryptografiskt säker checksumma (hash). För att hitta rätt checksumma måste de testa många trillioner beräkningar per sekund tills rätt värde hittas. Hur svårt det är att hitta värdet kan regleras med en svårighetsgrad (difficulty). Den som först hittar rätt checksumma tilldelas en mining reward, en belöning på 3,125 BTC, drygt 3 miljoner kr.
Det är förstås en attraktiv affärsidé att tävla om att vinna 3 miljoner kr var tioende minut. Därför kommer det att finnas många miners som tillsammans upprätthåller nätverkets säkerhet, trovärdighet, beständighet och värdet på 1 BTC.
Mining sker i dag med specialdesignade ASIC-datorer som bara har ett syfte, att beräkna checksumman (Sha256). De är dyra i inköp och drar mycket el. Vilket är oundvikligt p.g.a. konkurrensen mellan miners. Deras höga kostnader innebär att de ogärna säljer sina mining rewards med förlust. Det innebär att konkurrensen automatiskt leder till stigande kostnader och därför ett högre pris.
Miningen innebär inte att vi “eldar för kråkorna”. När nätverket är stort och har en hög mining difficulty blir det olönsamt att försöka attackera nätverket och fuska med blockkedjan. Det kan omöjligen löna sig. Det gör att bitcoin blir otroligt robust och säker, vilket också bidrar till dess trovärdighet och värde.
Bitcoin är som ett självspelande piano - Bitcoin is going up forever.

Klimat och miljö
Bitcoin kan bidra till en snabbare utveckling av grön el när efterfrågan på el ökar. Bitcoin är speciellt lämpad för att fånga upp överproduktion med fluktuerande kraftverk.
Verkningsgraden från vind- och vattenkraftverk varierar med väder och vind. Vår konsumtion varierar under dygnet. Vi bygger elnät och kraftverk med överkapacitet för att elen inte ska slås ut vid topparna. Det finns många dalar med lägre förbrukning och stor överkapacitet som kan användas - till bitcoin mining. Vilket nu gör det mer lönsamt att satsa på grön el och att forska på bättre elkraftverk och snabbare ASIC-chip. Win-win. Vi får bättre pengar och bättre miljö.
Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.
Kalla mig dumdristig!
Gäller detta bara bitcoin, och i så fall varför, eller också andra valutor (såväl krypto- som fiat-)?
Om du scrollar upp 10 cm
Detsamma gäller väl många andra kryptovalutor, så frågan kvarstår.
Bitcoin som teknik funkar exakt lika bra/dåligt som det gjorde för en månad sedan. Då skrevs det inte mycket om Bitcoin här, men nu när vi precis nått ATH börjar det av någon anledning skrivas om att det är dumdristigt att inte köpa Bitcoin… Var det inte ännu mer dumdristigt att inte köpa Bitcoin för en månad sedan i och med att priset då var lägre än det är nu?
Vad är frågan?
Nej, det gör ju inte det. Ethereum var premined och delades ut till investerare innan allmänheten fick ta del. Numera är det proof of stake, bitcoin är fortf proof of work. Ethereum har inflation.
Samma upplägg gäller för Solana, Cardano, Hyperliquid m.m. Cardano skaparen säljer numera cardano för att köpa bitcoin för pengarna.
Det var så klart “smartare” att köpa bitcoin för ett par år sedan. Eller 10 år sedan som jag gjorde. Det är lätt att vara efterklok.
Jag var själv korkad. Lärde mig om det hela 2011 och tänkte detta kan nog bli något men agerade det gjorde man inte. Tyvärr återkommande tema. Är lite oföretagsam. Hittade en plånbok från 2016 men den var tyvärr tom.
Jag har skrivit om det flera gånger här på forumet men jag är inte aktiv.
Skrev i december att jag är 100% krypto även om jag sålt av en del för att köpa annat.
Det har gått trögt hela året men lossnade häromdagen. Minskad volatilitet tråkigt nog. Rejäla dippar är bra för att köpa på sig mer. Förmodligen går vi mot allt lägre volatilitet. Mer som en trappa, uppåt.