Att klicka hem en bil, är det rimligt?

Jag noterar att bilbranschen går mer och mer mot en digital försäljningskanal istället för det klassiska sättet med återförsäljare, fysiska besök, provkörning osv.

Samtidigt så känns det som att bilar(i synnerhet elbilar) är otroligt dyra och bör kanske kombineras med ett noga övervägande, testande och jämförande av konsumenten innan man “slår till”.

Några av Volvos nya modeller går exempelvis endast att köpa via digitala kanaler och jag noterar även i det senaste numret av Teknikens Värld att Volvo inte hade något problem med att gå ut med detaljer om hur kort tid den snabbaste köparen genomförde sitt köp via deras digitala kanaler.

Är det verkligen rimligt att man via några klick kan köpa en bil för 600k eller signa upp sig på ett abonnemang på 8000/mån? Är det bara jag som får associationer till SMS-lån och lyxfällan när så pass dyra produkter så pass enkelt kan klickas hem?

Och då har jag inte ens kommit in på att man första marknadsför ett pris(ex på Facebook) men när du väl klickat dig igenom din bilkonfiguration så landar du på ett helt annat pris.

Jag har absolut inget emot digitalisering eller onlineköp men någonstans har jag en gräns för hur dyra grejer som jag bör kunna köpa. Lite som att blippa med kortet. Funkar upp till ett visst belopp men efter det så krävs det lite mer eftertanke. Vad är nästa steg, skall vi klick-köpa några hus till helgen :wink:

1 gillning

Ja det tycker jag är rimligt. Jag kan lägga såväl köp som säljorder på Avanza på miljonbelopp.

Du menar på precis samma sätt som bilförsäljaren som prånglar på dig tillbehör och paket du inte visste att du “behövde”?

3 gillningar

Jag kör fortfarande min Volvo V70 från 2007, grannarna har bytt sina bilar/tjänstebilar många gånger om…

Jag förespråkar också teknik och digitalisering, men ja detta är ett sjukt beteende! Detta med förutsättningen att den som köper bilen inte har pengarna.

I princip all konsumtion bygger idag på (stora eller många små) lån och jag förstår faktiskt inte hur folk tänker. Visst det är billigt att låna pengar, centralbankerna öser ut ny valuta varje dag, men i slutändan är det ett lån som skall betalas av någon, och de som tar lån är dom som skall kunna betala av lånen.

Jag väljer att undvika lån (exkl bolån) helt och hållet, jag betalar hellre lite extra i slutändan p.g.a missad avkastning men får istället behålla min frihet och slippa konsumtionssamhällets räntepiska.

PS. Har man pengarna, ser jag inga problem med att klicka hem en bil på nätet.

7 gillningar

Tycker det är helt rimligt, tycker det är lättare att ta bra beslut när man själv sitter i lugn och ro framför datorn och kan jämföra för och nackdelar. Vi behöver ställa om vår fossildrivna flotta till elbilar fortast möjligt, och ser bara positiva aspekter om folk kan klicka hem en ny bil snabbt och smidigt (och är ju självklart så att företagen gör en kreditkoll på kunden innan dom säljer en bil på avbetalning för 8000kr/mån :joy:)

2 gillningar

V70-klubben in the house! :wink: (var är @janbolmeson?)

Jag håller med från start till mål här. Själv köpprocessen är inte så kvistig, men att man genomgår den öht kan vara det.

1 gillning

Jag tror det här handlar om ovana. För 20 år sedan kunde många knappt föreställa sig att ens genomföra småköp online men nu gör vi nästan alla det. Vilka belopp vi vågar handla för är kanske individuellt men jag tror ytterst få har behov av att exempelvis prova en mac före vi beställer den från Apple trots att den kostar 20 000 - 30 000 kr. Om något år kanske vi beställer självkörande bilar på samma sätt.

Vi beställde för övrigt vår företagsleasingbil online. Provkörde visserligen modellen en gång i förväg men jag tycker det fungerade smidigt. Mitt problem var mest att jag inte kände till leasingfirman så fick göra en del research där.

1 gillning

Att själva köpet sker med klick vid datorn känns helt rimligt för mig. Att inte kunna provköra bilen först känns däremot helt orimligt för mig.

Om man i lugn och ro hemma kan välja extrautrustning är jättebra.

6 gillningar

En del av bilbranschen går mot att visa och provköra bilen i ett showroom för att sedan lägga ordern hemifrån när du bestämt dig. Den delen handlar nog om att byta affärsmodell för att kontrollera större delen av affären. Jämför med t ex Tesla.

Vad är nästa steg, skall vi klick-köpa några hus till helgen

Det kan man väl göra sedan länge? Nyproduktion fungerar väl exakt så? I mycket nyproduktion så är det dessutom väldigt mycket som är oklart när du lägger handpenning. Men visst, det finns ett slags kontrollorgan när banken blir inblandad.

1 gillning

Hade jag funderat på att köpa ny bil hade jag hyrt samma bilmodell ett par dagar/veckor först och provat den i mina use cases. Att sedan då kunna köpa via webben låter smidigt.

Att göra beställningen via digitala kanaler efter att ha besökt bilhall, provkört, jämfört och tänkt igenom köpet har jag absolut inga problem med. Var inte det som var poängen här. Men enligt mig så signalerar inte marknadsföringen det utan snarare. Det dök upp i mitt Facebook-flöde. Jag klickade mig vidare och hittade en bil jag gillade så jag beställde. Det tycker jag oavsett hur rik man är inte är rimligt på köp på denna nivå.

Varför gjorde du det om du inte tycker att det är rimligt att göra? När du gör det visar du att det är okej!

Det är ju fullt rimligt i min mening. Jag kan sitta hemma vid datorn och betala in skatt för bolagen på betydligt högre summor varje månad än vad en leasing kostar. Skillnaden är väl att skatten måste balas in, men bilen måste inte köpas. Bilköpet är ett aktivt val. Bara för att man kan så måste man inte?

Ja absolut! Så länge man har någorlunda koll och vet vad man vill ha då är det en dröm att slippa de sliskiga och dryga återförsäljarna. Senaste bilen vi köpte frågade jag om jag bara kunde hämta, upp, dels var det covid och dels var det på annan ort och dels kunde jag bilen antagligen bättre än ÅF själva efter hundratals timmar på youtube. Gick INTE, vi fick vänta 2 timmar i bilhallen med en uttråkad familj medans ÅF skulle gå igenom hela bilen, trots att jag visste 99% av allt som berättades. Sen skulle det skrivas ut papper, skrivaren funkade inte, man skulle ställa på bilen och datorn funkade inte, osv osv. Detta var hos en Volvo/Renault-ÅF och det var en elbil som hämtades.

Sen ytterligare en fördel att köpa på nätet är att man slipper det där sälj-snacket om priset. Nackdelen är såklart att det inte går att “pressa priset”, men sätt för all del ett rimligt pris från början och kör lite kampanjer, men jag slipper gärna hela den där prut-karusellen.

Jag är helt övertygad om att “bilhallarna” går mot sin död, möjligtvis byggs det “showrooms” där de olika bilmärkena ställer ut nån modell, sen kanske det finns en virtuell säljare som svarar på frågor om bilen, alternativt görs allting med VR när tekniken och allmänheten väl är mogen. Nybilsförsäljningen är på väg in i en helt ny tid…

/H

1 gillning

:rofl::rofl:

Från kompisar inom bank/mäkleri så vet jag att det inte är ovanligt. Folk är på visning och impulslägger bud som de sedan inte har täckning för… :man_facepalming:

Jag har hängt mycket på onlineauktioner på kontinenten genom åren och tyskarna har t o m ett ord för det där: “Spaßbieter”. “Glädjebudare” har inte riktigt samma klang. :slight_smile:

2 gillningar