Mja, jag har 50/50 i stående överföring men sedan för jag över överskottet varje månad till Avanza där jag kört flera olika strategier. Så oftast haft betydligt mer pengar på Avanza, men är där och kladdar hela tiden också, vilket är en anledning till att jag styrt om en del till Lysa.
Jag kör tre ISK-konton på Lysa, ett 100% aktier dit jag har min överföring, ett på 60% aktier och 40% räntor där jag har 100k som min mellanriskhink och ett på 20% aktier och 80% räntor där jag har 50k som en buffert. Den sista kan man diskutera om den ska ligga på en ISK men mitt resonemang är att den är säkrare där än på ett vanligt bankkonto. Säkrare från mina fingrar då alltså. Sedan har jag kontantbuffert på sparkonto också som brukar variera mellan 50-100k.
Hur man klokast fördelar sitt sparande beror på vilken typ av person man är, hur sparhorisonten ser ut, hur klåfingrig man är osv. Lysa 100% aktier parat med en skaplig kontantbuffert, där man kanske låser en del till fast sparränta för att undvika att nalla av dem samtidigt som de finns tillgängliga om det verkligen gäller, känns som den kanske enklaste modellen. Själv tenderar jag att krångla till det eftersom jag gillar att testa olika saker och aldrig känner mig riktigt nöjd, så är väl inget föredöme i mitt agerande.