Att öka sitt humankapital

Hej!

Jag vill diskutera strategier för att öka sitt ”humankapital”. Vissa saker känns väl på något sätt relativt självklara, en lämplig utbildning exempelvis. Jag tänker att det måste finnas massor av fler sätt? Tips någon?

För min egen del så har jag bestämt mig för att aldrig tacka nej om jag blir erbjuden en utmaning på mitt jobb (detta såklart inom rimliga gränser). Jag upplever att många inte vill ta sig an nya saker så länge inte arbetsgivaren samtidigt ger en högre lön och därmed går miste om en möjlighet att utvecklas. Jag tänket att sen när man väl lärt sig blir man mer oumbärlig för det företag man jobbar för, vilket i sin tur skapar möjligheter vid löneförhandling i ett senare skede.

Inspel någon?

/AndreasB

4 gillningar

Jag tänker precis som du. Dessutom tycker jag det är kul att utvecklas. Men du får passa dig så du inte blir överkörd! Någon gång ska den där utvecklingen betala sig också.

2 gillningar

Tror också att bygga upp och underhålla sitt nätverk är oerhört stor del av humankapitalet.

5 gillningar

Som sagt väldigt lätt att trampa snett och istället bli utnyttjad om man tar på sig allting som kastas mot en.

3 gillningar

Ja det är sant, förstår att det gäller att tänka sig för även med det i åtanke.

Det är kanske inte riktigt så jag tänker heller, utan snarare att endel människor av princip inte tar sig an utmaningar, som de själva hade utvecklats av och tyckt varit roliga, utan att det omgående syns i lönekuvertet. Jag tror att man i utmaningar och ansvar växer som person, som precis som en investering på börsen troligtvis kommer gynna en längre fram, på samma sätt tar man en risk i att göra det.

Jag själv har alltid drivits av detta, då det i slutändan nästan alltid gynnat mig. Dock är man väl i slutändan summan av sina erfarenheter :slight_smile:

Hörde om nån undersökning som visade på att personer som jobbar 10% extra i början av sin karriär har ca 25% bättre lön efter 10 år. Vet ej hur vetenskapskaplig den var men stämmer rätt väl med mina upplevelser.

1 gillning

Intressant tråd.

Min första tanke som slog mig när du skrev “humankapital” var vikten i att hjälpa sina grannar. Det finns alltid något någon behöver hjälp med bara man väl pratar med varandra. Även om det är en tjänst om endast tar 5minuter och till synes är en skitsak så upplever jag att folk underskattar hur lätt det är att bygga broar. Sådant kan löna sig senare om man i framtiden förlorar jobbet, frugan, taket läcker, bilen går sönder osv…

En otroligt kort sammanfattning och det kanske låter lite flummigt men det var iallafall min tanke

4 gillningar

Utöver utbildning i sig tänker jag att det spelar roll hur man väljer att rikta sig med den utbildningen. Jag är läkare, som jobbar inom bristspecialitet, på en liten ort. Jag är betydligt mer oumbärlig på min arbetsplats än om jag varit i storstad i populär specialitet.

Har kunnat påverka mina villkor därefter.
Utöver yrkesval och utbildning tänker jag att vissa förmågor är viktiga: att bibehålla förmågan att lära sig nytt, att hålla djupfokus, och självutvärdering. Jag har de förmågorna naturligt i mig men lägger tid på att bibehålla och utveckla dem.

För kontinuerligt en kortfattad “arbetsdagbok” där jag sätter fokus på vad jag vill utveckla mig inom under veckan och vilka utmaningar jag sett och vad jag lär mig av de, typ. Läser kurser inom allt möjligt (språk, lite webbdesign, jag är generellt nyfiken och bred i mina kunskapsområden).

Övar på att hålla fokus långa stunder i sträck och inte slösurfa. att lära sig själv kontinuerligt utvecklas ser jag som en generell förmåga som sedan kan appliceras på olika områden och ger ökad flexibilitet i arbetsliv och för den delen livet i stort.

2 gillningar

Min mentor Claes-Erik lärde mig en fras som jag älskar. När man fick en ny arbetsuppgift eller ansvar från en överordnad så bör motfrågan - halvt på skämt och halvt på allvar - vara:

Vilka arbetsuppgifter ska jag missköta nu? :joy:

Handlar ju mer eller mindre om prioritering.

1 gillning

Om jag ska hålla mig lite on-topic så är det jag upplever som saknas och som jag värderar högt inom humankapital jämte färdigheter:

• Nyfikenhet och en “låt oss prova”/“det är möjligt”-attityd
  • Social kompetens - kunna prata och få “rapport” med både en VD och en arbetare på golvet
  • Empati och en nyfikenhet för andras problem och utmaningar
  • Generalism - att t.ex. kunna hantera Excel eller en databas (t.ex. Airtable) är en enormt stor tillgång i många fall. Vill man dyka än djupare så grundläggande programmering
  • Kunna engelska flytande i tal och skrift
  • Allmänbildning - kunna hålla ett samtal från memes kring Gamestop till amerikansk politik till något annat
  • Läsa böcker inom sitt område - få saker kan vara så förändrande som en idé

Ja, det är lite söndagsmorgontankar och en på inget sätt komplett lista.

3 gillningar

Det är precis vad jag saknar mest i Sverige och jag tycker du är spot on @AndreasB - helt rätt attityd i min mening.

För många känner sig stressade och pressade på tid och undviker helst ytterligare grejer. Det känns som att det alltid är ”någon annan” som ska göra saker i Sverige nuförtiden.
Kanske fullt förståeligt eftersom arbetsgivare känner sig tvingade (och är duktiga på) att kontinuerligt pressa ur ytterligare 3-5% per år av sina anställda för att behålla konkurrenskraft.
Klart att man som anställd kan känna det är orealistiskt när man under ett årtionde lagt till 50+% till sina arbetsuppgifter medan lönerevisionerna legat på standard procent. Men då ska man nog ställa sig frågan om man är på rätt arbetsplats.

Vad göra som anställd då?
Om man får ett fråga att hoppa på något nytt på del av sin tid som verkar intressant och något man kan lära något nytt inom - gör det! Det är nästan alltid något man har nytta av nu eller senare i livet, enligt min erfarenhet.
Däremot lova inte att göra det för all framtid för då lär man få göra det ”gratis”. Föreslå: Låt oss utvärdera om 3-6-12 månader (beroende på initiativet) och då bestämma om och hur vi ska fortsätta.
På så sätt får du tid på dig att lära, se om det är intressant för dig/företaget och en möjlighet att få betalt för ytterligare ansvar när det är bevisat något som företaget vill ha gjort och ser ett värde i :slight_smile:

1 gillning