Morgan Housel: Casualties of Perfection

En läsvärd artikel (som alltid) av Morgan Housel (författaren till Psychology of Money):

Handlar om hur en optimering ofta introducerar en baksida. Klassiska dikotomier:

Same in investing. Cash is an inefficient drag during bull markets and as valuable as oxygen during bear markets, either because you need it to survive a recession or because it’s the raw material of opportunity.

Leverage is the most efficient way to maximize your balance sheet, and the easiest way to lose everything. Concentration is the best way to maximize returns, but diversification is the best way to increase the odds of owning a company capable of delivering returns. On and on, if you’re honest with yourself you’ll see that a little inefficiency is the ideal spot to be in.

Jag gillade även att:

Ett mått på framgång är hur mycket fri tid man har för reflektion, skapande och kreativitet.

uttryckt så här:

Nassim Taleb says, “My only measure of success is how much time you have to kill.” More than a measure of success, I think it’s a key ingredient. The most efficient calendar in the world – one where every minute is packed with productivity – comes at the expense of curious wandering and uninterrupted thinking, which eventually become the biggest contributors of success.

Tänkvärt. I alla fall för mig. :slightly_smiling_face::man_facepalming:

7 gillningar

^Känns som att han argumenterar för FIRE :slight_smile:

2 gillningar

Väldigt tänkvärt! :grinning::+1:

Det är bara att tänka på när man själv kommit på en bra idé, eller löst ett problem. Inte är det när sprungit från möte till möte, hoppat in och ut ur Teams/Zoom möten eller från email till email. Inte för mig åtminstone.

Nej, för mig är det oftast när jag slappnar av och gjort något helt annat. Gärna vara lite uttråkad för det är kreativitetens moder.

Problemet är att man inte riktigt unnar sig den lyxen med att ge sig mer tid förrän man har tillräckligt med kapital, när man egentligen kanske hade kunnat tjäna mycket mer genom att vara mer kreativt om man haft mer luft i sitt schema när man inte hade råd med just det :thinking: Moment 22? :slight_smile:

Nu har jag sedan något år unnat mig lyxen att arbeta deltid!

1 gillning

Det får mig att tänka på Linds Reddings ”A Short Lesson in Perspective” — som gjorde så stort intryck på mig när jag läste den första gången att jag då och då läst om den över åren. Egentligen förtjänar den nog en egen tråd, men nu kommer den här:

https://web.archive.org/web/20120330170819/http://www.lindsredding.com/2012/03/11/a-overdue-lesson-in-perspective

Viktig läsning om att ta tid för eftertänksamhet och att lägga tid på det som räknas.

Om du bara läser en text idag, läs den.

2 gillningar

Det var en fin och viktig text. Lyckligtvis behöver jag inte lura mig för att ”gå till jobbet” då jag faktiskt trivs och de tar väl hand om mig och alla andra anställda. När jag introducerade min manager till sambon, harklade han sig och sa ”Hej, jag är XXXXX och jag är Pelles kollega”. Lyckligtvis arbetar jag inom den kreativa teknikvärlden och där är det superviktigt att faktiskt ge tid till eftertanke och låta saker landa innan man lägger allt krut på att slutföra dem. Istället för att kasta upp idéer på väggar, lägger vi in dem på en digital bräda (såklart!). Sedan får den som vill plocka vad den vill och göra ett snabbt användartest. Visar det testet ett bra resultat får det landa i nästa fas för utvärderingen, innan det eventuellt blir dags för riktig utveckling.

Alla mina intressenter frågar alltid ”När kommer X och det du skulle kolla upp till mig, när får jag info?”. Jag svarar aldrig med ett datum, för det är så mycket kreativitet inblandat att det går inte ge ett datum. Mitt standardsvar är att det är klart när det är klart och huruvida vi arbetar på det nu, eller något som kommer längre fram. Istället säljer jag in idén, konceptet och varför det är en så bra sak för dem att ha lite tålamod och bara vänta. Hittills har det fungerar väl :slight_smile: .

Själv fakturerar jag halvtid, men får lön för heltid. Detta för att få all den tid jag behöver för att skapa något värdefullt för företaget eller de vi arbetar för. Jag vill inte gå tillbaka till möten som ligger i konstant rad efter varandra, då det dödar kvalitén och det kreativa värdet.

2 gillningar