Hur har du ökat och investerat i ditt humankapital? | Tips på att investera i sitt humankapital

En fråga som jag upplever att väldigt sällan diskuteras i ekonomisammanhang är värdet på ens humankapital och framförallt hur man ökar det. Ens lön är ju de facto egentligen bara ett “symptom” eller mätpunkt på ens humankapital.

Professor Paolo Sodini på Handelshögskolan i Stockholm definierar humankapital som:

Human capital represents the stock of individual attributes—such as skills, personality, education, and health—embodied in the ability to earn labor income. It can be defined as the present discounted value of the flows of disposable labor income that an individual expects to earn over the remaining lifetime

Andra brukar sammanfatta det som t.ex. värdet av all din:

• Kompetens, kunskap, utbildning, visdmo och färdigheter,
  • Erfarenhet, talang och framtida potential
  • Attityd, EQ och social förmåga
  • Hälsa, livssituation
  • m.m.

Det som jag är nyfiken på är:

Vad har du gjort för att investera i och öka ditt humankapital?

6 gillningar

Jag kan börja mitt provprat:

• Nya utmaningar / Livslångt lärande - jag försöker leva enligt devisen: “Om jag inte skäms för det jag gjorde för 12 månader sedan så har jag inte utvecklats.”. Försöker ta mig an nya utmaningar hela tiden. Är inte expert på något men skulle klara mig hyfsat som sparekonom, programmerare, digital marknadsförare, managementkonsult och förmodligen även som vd i ett mindre företag.

Edit: konstaterade att alla sakerna nedan egentligen är sätt att göra ovan.

• Utbildning - det mest uppenbara för mig är civilingenjörsutbildningen. Även om jag skulle kunna argumentera mot den, då jag jobbat i egen låda sedan examen. Fram till Corona försökte jag även gå en utbildning om året. I år har jag slarvat och varit väldigt osugen, men vi får se senare i år.

• Böcker - jag läser ändå relativt mycket böcker. De som jag upplever har gett mig mest i form av ökat humankapital är: “Four-hour-workweek”, “Rich Dad, Poor Dad”, “Anti-fragile”, “Seven habit of succesful people”. Återkommer med fler.

• Mentorer / coacher / raka men stöttande vänner - jag umgås med många människor som är duktiga på att ge mig (jobbig) feedback som gör att jag behöver växa, t.ex. @tankespjarn, @MoaD, @RikaKvinnor, (@carolinebolmeson också så klart) m.fl. De gör det även “lättare” att misslyckas vilket brukar leda till att komfortzonen ökar.

Nyfiken att läsa dina tankar. :blush:

4 gillningar

Vill ingen leka med mig i tråden får jag väl lägga till en punkt till. :joy:

• Försäljning - upplever att få saker ökar ens humankapital så mycket som förmågan att sälja. Särskilt i Sverige där försäljning normalt anses som något fult (finns inte ens högskoleutbildning).

Uppdatering: insåg att jag även skrivit på ämnet tidigare i denna tråd: “Att öka sitt humankapital”. Där skrev jag bland annat:

7 gillningar

Lärt mig kinesiska och jobbat med ingenjörer på kinesiska storbolag och startups. Får se om det ger något i framtiden.

2 gillningar

Lärt mig språket i landet jag verkar i har jag också gjort, insåg ganska snabbt att min konkurrenskraft som nyutexaminerad utan erfarenhet och utan att kunna språket mot någon med allt annat lika som kan språket var tämligen dålig.

När jag senare började känna att jag bara stod och stampade i karriären, och att punkterna i CV’t från det nuvarande jobbet bara skulle leda till andra jobb med samma slags stampande så utbildade jag mig själv med specialkunskaper som skulle leda till mer önskvärt jobb, genom att bland annat vara aktiv i diverse open source projekt. Det fungerade, men tog ungefär 4 år att genomföra.

Tycker den där tidsrymden kanske är något snäv, en del saker tar längre tid än ett år för att utvecklas tillräckligt i för att kunna se hur naiv man var tidigare. Annars håller jag fullkomligt med.

1 gillning

@janbolmeson Du kan ju inte starta en tråd mitt i natten och sedan bli förvånad över att ingen svarar… :joy:

Utöver min högskoleutbildning har jag svårt att sätta fingret på vad jag gjort. Ändå har jag en stark känsla av att jag har ökat mitt humankapital. Får väl säga att det är de erfarenheter jag fått från mitt förra jobb där jag fick växa in i en annan roll med tiden och testa allt mer olika saker. Har även gått lite olika kurser via jobbet.

Dock har jag aldrig haft en tanke på att det jag gör ska öka mitt humankapital. Det får jag bära med mig mer.

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tips på någon bra kurs / utbildning för att lära sig sälja?

För mig har det nästan enbart varit kopplat till utbildning. Snart klar med MBA och har redan börjat pluggat inför CFA (Chartered Financial Analyst). Dock har jag bara försökt att bättre specificera intresseområde för att kunna jobba med något roligt. Tog lång tid, och förlorat mycket på ränta på ränta effekten på 10 år, men känns ändå bättre än att ha behövt knegat med något tråkigt :slightly_smiling_face:

Intressant. Jag gör samma sak nu :slight_smile: Vilket var landet du hade flyttat till?

1 gillning

Jag tänker “time in the market”, så det bästa man kan göra för sitt humankapital borde vara att se till att man kan jobba länge.

Träning, så man orkar jobba länge.
Kul jobb, så man orkar med att jobba öht.
Utbildning, så att man kontinuerligt utökar sin kunskap och värdegenererande förmåga.

2 gillningar

Inte lika långt som du, bara till grannlandet, Finland.

1 gillning

Jag har tränat musklerna genom att röra mig, hjärnan genom att utbilda mig och lära mig saker, sinnet genom att jobba med mina tankar och känslor, fingerfärdigheten genom att använda dem och utsidan genom krämer och dylikt.

Det finns två sätt att tänka om detta, dels kan man tänka utifrån vad man själv vill och tycker att man behöver och dels kan man tänka utifrån det system man verkar inom. Eftersom jag befinner mig i det akademiska systemet är det tydligt vad som är meriterande: publikationer, dra in forskningsmedel, handleda doktorander, mm. Alla tjänster sakkunnigprövas och man har därför (något) mindre nytta av att jobba på sina social skills. Att man tex är en bra kollega är därför i många fall mindre användbart för att ta sig framåt än att ha en gedigen publikationslista, krasst talat.

Men en fråga som jag tycker är väldigt användbar för alla är: vem/vad vill du vara relevant för om fem år? I svaret kan man hitta ledtrådar till vad man bör göra för att öka sitt humankapital.

2 gillningar

Verkar finnas flera författare på goodreads som skrivit bok innehållande den frasen. Vem är författaren till boken du tänker på?

Nassim Taleb. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag är anställd men ser mig själv som enmanskonsult.

Detta gör att jag medvetet undviker att fastna i projekt/tekniker som är osäljbara någon annanstans.

Men framförallt så utbildar jag mig fortlöpande, köper kurser på tex Udemy, läser böcker inom mitt yrkesområde och läser en hel del på nätet för att vara uppdaterad.

När jag väljer vad jag ska lära mig så brukar jag låta lusten styra, vad verkar kul och vad vill jag jobba med. Hittils har det fungerat bra, det har allt eftersom kommit tillfällen att tillämpa saker jag lärt mig, om jag inte kunnat de sakerna hade inte tillfället gått att ta vara på eller kanske inte ens visat sig.

Det ger även en bra verklig anställningstrygghet, dvs. om man kan saker som är gångbara så kan man hitta nytt jobb om man behöver.

Så, det är mitt mindset kring att förvalta och utveckla mitt humankapital i relation till mitt yrke. Finns väl fler sorters humankapital tänker jag men antar att det var detta som efterfrågades :blush:

Jag är smått skeptisk till det hela med coacher. På vilka meriter ska man välja en coach?

Som ingenjör finns det en rad människor jag gärna skulle ha som coach / mentor

Elon musk
Bill Gates
Wozniak
Franz von Holzhausen

Med flera.

Ingen av dom lär dock vara intresserade. Så hur väljer du coach ? Känns som att om du går en coachutbildning och sedan coachar i ex företagande utan att ha byggt ett stort bolag så är det samma sak som att gå till en tjock dietist.

Rekommenderar denna tråd:

I första hand genom att göra ett mycket medvetet val av utbildning där jag vägde in faktorer som lön, internationell gångbarhet, flera möjliga karriärvägar, mer attraktiv på arbetsmarknaden med ackumulerad erfarenhet (och därmed ålder) och i princip noll risk att bli ersatt av någon ung och hungrig.

I övrigt gör jag mitt bästa för att vara en kompetent yrkesman som det är lätt att samarbeta med och som får kollegor att känna sig avslappnade, uppskattade, välkomna och inkluderade. Inte för att öka mitt humankapital utan för att det är ett ideal jag själv uppskattar och hoppas uppnå. Delvis ökar detta mitt humankapital men delvis minskar det detsamma då jag gärna delar med mig av kunskap istället för att göra mig till ensam expert. Ger en trevligare arbetsmiljö om inte annat, vilket också är värt en hel del och förmodligen minst vad det eventuellt kostar i delat humankapital.

Jobba med saker jag inte kan - Tog till exempel arbetet med @janbolmeson innan jag visste hur man klipper videopodd eller redigerar ljud ordentligt. Kunde inte heller ett skvatt om privatekonomi, men har lärt mig under resans gång enligt devisen “Earn while you learn”. Har jobbat med en massa konstiga grejer under tiden där jag fått lära mig och lära känna balla människor och mig själv bättre.

Utbildningar/kurser - Varit sämre på det här på sistone, men har frekvent sökt kunskap på utbildningar och kurser tidigare. Däribland ledarskapskurser, Art of Hosting-träningar och så vidare. Tagit alla tillfällen jag kunnat.

Experimentera på mig själv - Har bland annat experimenterat med min sömn och min kost för att lära mig hur jag funkar, vilket har visat sig ge bra avkastning eftersom jag både kan hjälpa andra men också känner mig själv tillräckligt bra för att kunna göra ett bra jobb. Men har också testat att starta podd, vlogg, skrivit mycket och hittat på projekt inom områden där jag haft intresse. Det har i sin tur gjort att jag fattat ämnet bättre, och kunnat börja jobba med det. Lite som punkt 1 beskriver.

Läsa böcker - Precis som Jan skriver, har läst ett par böcker som både ökat livskvalitet men också faktiskt humankapital. Bland annat Antifragile, men också böcker som Exponential av Azeem Azhar, Seth Godins böcker mfl.

Människor - igen som Jan säger omgett mig med otroligt bra människor över tid. Det i sig ger otrolig avkastning när det kommer till humankapital är min upplevelse iaf!

4 gillningar