Hur har ni investerat i er själva?

Hej!

Ett klassiskt Buffett råd är att den bästa investeringen man kan göra är att investera i sig själv (1, 2). Den bakomliggande tanken här är att se sig själv som en tillgång som man proaktivt/kontinuerligt investerar i. Målet är att få en vässad kompetens, möjligtvis inom ett specifikt område.

Det skulle vara roligt att läsa historier om hur ni under era liv har tagit initiativ och proaktivt investerat i er själva! Jag tycker sånt är jättekul och väldigt inspirerande!

Jag är främst intresserad av 3 saker:

1. Vilken situation var ni i före investeringen i er själva?
  2. Var det något som hände? (Såsom en specific “trigger”, eller något som ändrade ert tankesätt, och som därmed motiverade er till att investera i er själva genom att lära er något, eller spetsa er kompetens)
  3. Hur gick ni tillväga med att investera i er själva och vad blev resultaten?

Jag kan börja.

1. Jobbade i rätt industri men för en usel arbetsgivare. Hade låg lön, bodde i en väldigt liten lägenhet, och tänkte mer och mer på framtiden. Och jag var överarbetad och känge mig ej uppskattad på arbetsplatsen.

2. Hade en trist situation med en chef på jobbet vilket resulterade i att min arbetsgivare flyttade mig in i en annan roll som jag inte var intresserad av. Lönerna för denna roll var extremt låga och därmed blev min löneutveckling på gränsen till obefintlig. Denna situation innebar från mitt perspektiv nästan en hel omstart av karriären och de senaste åren samt all övertid som jag gjort var nästan inget värda framöver.

Började ställa mig själv frågor som: Hur kan jag vara kvar i denna industri men med ett bättre/rätt jobb? Vad intresserar mig? Hur långt är jag villig att gå för att förbättra mina levnadsomständigheter?

1. Lärde mig programmera (hade pluggat lite programmering på universitet ett antal år tidigare, men inte jobbat med det). Som tidigare nämnt så tyckte jag inte om mitt jobb men det var slappt som fan så jag kunde plugga under arbetstid, under helger, och pluggade dessutom universitetskurser (på distans) under kvällarna. Så småningom hittade jag några möjligheter att skriva lite kod på jobbet. Men arbetsgivaren gillade inte att jag gjorde detta och gjorde det tydligt att jag inte skulle få jobb där som programmerare.

Efter allt detta (och några uteblivna detaljer för att skydda persondetaljer) så uppdaterade jag LinkedIn profilen och blev kontaktad av en rekryterare från ett mycket bättre företag i samma industri. Blev erbjuden ett mycket bättre jobb (programmerare) med dubbelt i lön.

Jag var pank i början av denna resan men är nu på väg att nå första miljonen på kontot nästa år.

15 gillningar

1. Vilken situation var ni i före investeringen i er själva?
Jag var bitter, snål, grubblade och sjukt efter i emotionell utveckling. Rent allmänt en otroligt “late bloomer” när det gällde personlig utveckling

2. Var det något som hände? (Såsom en specific “trigger”, eller något som ändrade ert tankesätt, och som därmed motiverade er till att investera i er själva genom att lära er något, eller spetsa er kompetens)
Jag fick borrelia. Jag gick med det oupptäckt i ca 2 år. Det var inte vårdens fel, trots flertalet besök, utan mest mitt egna då jag inte kollade upp det när jag faktiskt hade det kända “ko-ögat”. Jag trodde helt enkelt det var ett märkligt blåmärke, naiv som jag var.

3. Hur gick ni tillväga med att investera i er själva och vad blev resultaten?
Jag blev tvingad in i en hörna där det var att börja ta itu med alla “hjärnspöken” jag hade med tex depression/paranoia och förvriden verklighetsuppfattning, började ifrågasätta allt jag visste/kände och varför jag gjorde så. Helt enkelt hade jag turen att, relativt vart jag var då, få en helt ny nivå av självmedvetenhet och emotionell närvaro samt med uppskattning för det mesta i livet. Hur påverkar det här mig idag? Jag känner mig otroligt stark i att det krävs väldigt lite för att kunna skapa min egna lycka. Hälsa och tak över huvudet räcker långa vägar :heart:

Rent investeringsmässigt:
Känner mig rik, väldigt oberoende på pengar.

4 gillningar

1. Innan:
Jobbade som kundtjänst medarbetare via telefon där jobbet var långsamt själsdödande - ni vet säkert vilket företag jag snackar om.

2. Trigger:
En nära fick mig att inse att jag kunde komma in på universitet via högskoleprovet, där jag kunde läsa ekonomi som jag alltid varit intresserad av. Jag körde på detta då jag absolut inte ville jobba med själsdödande arbeten resten av livet.

3. Tillvägagång och Resultat:
Som äldre (än normalt börjar universitet) så var det ändå väldigt lätt att komma igenom, då man hade mycket större motivation än skoltrötta ynglingar. Kommer bli klar med MBA runt nyår. Nästa investering i sig själv blir att plugga till Finansanalytiker (CFA).

OBS: Dessa investeringar är egentligen inte ekonomiskt optimala, utan de görs för att kunna jobba med något som ligger väldigt nära sin passion, och är därmed mer emotionella/meningsskapande investeringar.

2 gillningar

Väldigt inspirerande historier måste jag säga.

Det finns ingen anledning att stanna hos en arbetsgivare som är så genomkorkad att den inte uppskattar en, den kommer inte helt plötsligt ändra sig och bli intelligent för att man är kvar. Man har heller inget för att slita ut sig/bli utbränd pga ett meningslöst arbete, inom några månader är du bortglömd. Bara att dra vidare till nya möjligheter.

3 gillningar

Kul tråd! Jag kan dela min bästa investering hittills.

1. Jag var anställd som programmerare på en produktbyrå men var sugen på att testa vingarna som egen konsult. Trivdes i stort, hade fantastiska kollegor och ett bra nätverk men jag trivdes inte med att investera min tid och kraft i företagets interna politik. Det var en del processer och arbetsätt som inte rimmade med mig.

2. En kollega på byrån gjorde precis det jag ville. Han sade upp sig och startade eget. Det blev en “aha” - det går faktiskt göra det där och inte bara tänka på det.

3. Jag startade en egen firma, tog tjänstledig från jobbet (det fick man tydligen för att starta eget) och tog ett uppdrag på en startup som drevs av några ex-kollegor till mig.
    Resultatet är att jag nu i dag (fem år senare) fortsätter med samma grej, haft ett par olika uppdrag längs vägen. I dag driver jag ett eget AB istället. Jag trivs skitbra som konsult. Jag får koda och slipper företagspolitiken hos min uppdragsgivare.
    Lönemässigt har det varit ett stort lyft, men fram för allt har det varit ett lyft i ledig tid. Jag har haft minst två månader ledig om året sedan jag blev egen och det är värt mer än något annat för mig.

5 gillningar

Många av mina investeringar i mig själv har handlat om utbildning. Jag har gått jättemycket utbildningar i många olika områden - allt från “self-compassion” som var jag och 8 kvinnliga psykologer, till Tony Robbins, till styrelseutbildningar, säljutbildningar, presentationsutbildningar etc. Jag har tänkt mycket på det ända sedan jag läste Stephen Coveys “Seven habits of succesful people” som tar upp just det här med att “vässa sågen” att hela tiden bli bättre och inte såga med en slö såg.

Sedan tror jag att det andra sättet jag har gjort det att sätta mig i olika sammanhang där jag är “sämst”. Min egen relativa framgång handlar väldigt mycket om att jag har hängt med människor som varit mycket bättre än mig i många områden och jag har fått möjligheten att plocka upp deras bästa tips. Allt från äldre styrelseordförande-herrar, till coacher, till vänner, samarbetspartners etc.

Det gör ju att jag idag på ett CV skulle kunna skriva:

• backend-programmerare
  • extern styrelseordförande / interims-vd
  • affärsutvecklare
  • coach
  • managementkonsult
  • marknadsförare & kommunikatör
  • testare
  • m.m.

På sätt och vis nästan lite oseriöst, för jag är inte expert i något, men tillräckligt bra för att hänga med i en konversation och göra minst ett adekvat jobb. Den rödra tråden är ju att jag i olika perioder tyckt de olika sakerna varit kul och idag har jag många gånger glädje av guldkorn från de olika sakerna. Vi på forumet hade ju inte kunnat ha communityn som vi har den om jag inte kunnat programmera eller kommunicera, för att inte tala om att marknadsföra den. :slight_smile:

5 gillningar

A jack of all trades is a master of none, but still better than a master of one.

4 gillningar

Vilken situation var ni i före investeringen i er själva?

13 år på Arbetsförmedlingen som handläggare och drabbad av utmattningssyndrom p.g.a. prestationsbaserad självkänsla och en sjuk organisation. Sjukskriven i olika omfattning under ett år fram tills Försäkringskassan sa att “Nu får det vara nog.” Gick från 50% sjukskrivning till 100% arbete på 2 veckor. Var kvar två år på heltid (p.g.a. pandemin och hemarbete) men blev inte bättre.(suprise)

Var det något som hände?

Se ovan. Fick till en överenskommelse med 12 månaders avgångsvederlag och avslutade min tjänst.
Eftersom jag inte har någon akademisk utbildning är det väldigt få jobb jag kan söka inom statlig/kommunal verksamhet som jag har kompetens för. (Jag har alltså kunnandet och kompetensen men det räcker inte)

Hur gick ni tillväga med att investera i er själva och vad blev resultatet?

Har jobbat inom handeln eller statlig verksamhet i nästan hela mitt yrkesverksamma liv. Ville jobba med händerna men utmattning och hjärntrötthet gjorde att jag har svårt att veta vad jag klarar av.
Sökte och kom in på en ett-årig grundläggande möbelrenoverings-utbildning på en folkhögskola 90 mil norrut.
55 år, sambo och flyttar nu för att bo på internat i Norrbotten. =)
Börjar i augusti 2022.

Min investering innebär troligen ingen utveckling rent ekonomisk men för mig som person tror jag det blir utvecklande och livsföränderligt.

8 gillningar

Låter klokt att bryta så. Möbelrenovering låter lugnt, tålmodigt men ändå kunskapskrävande. Jag kan inget om din diagnos men i mina öron låter det väldigt bra. Lite synd bara om om din sambo inte kan följa med.