Hur har du ökat och investerat i ditt humankapital? | Tips på att investera i sitt humankapital

Är periodare nör det kommer till böcker, försöker fördela böckerna minst 50/50 dvs 50% av böckerna jag läser innehåller saker som jah håller med om och 50% handlar om saker som jag inte håller med om.

Jag har märkt (för min egen del) att man växer mycket när man läser material som man anser är provocerande eller har slutsatser man inte håller med om. Både från ett professionellt spektrum men även privst och politiskt. Inte alltför sällan inser man att många av grundtankarna är samma på båda sidorna men slutsatsenr annorlunda.

Sedan jobbar jag som konsult just för att kunna byta jobb relativt ofta utan att det ser konstigt ut på mitt cv, har precis slagit mig in i en helt ny branach och det är galet utmanande men fruktansvärt roligt

Försöker även att umgås med ett brett spektrum av vänner från livets alla sidor. Upptäckte att jag hamnade i lite av en bubbla (som jag fortfarande försöker ta mig ur) när jag märkte att 90% av min umgängeskrets var ingenjörer, fritidsintressen, lön, arbete med mera blir galet skevt när man sedan pratar med människor som inte är ingenjörer.

Och sen är jag väldigt “jobbig” mot chefen när det är dags att förhandla lön :triumph::joy:

1 gillning

Jag har

• Pluggat medicin. 5,5 år på läkarlinjen var helt klart lärorika!

• Åkte till Västafrika och jobbade en period under Ebola-epidemin. Lärorikt!

• Utbildade mig till gyminstruktör och höll pass på ett antal gym under några år. Kanske inte en jätteinvestering men kul och roligt att få känna på en annan sida av sig själv.

• Valt att byta bana - bytt specialitet från infektion till anestesi och intensivvård, vilket kommer att ge mig en för regionen unik dubbelkompetens om jag lyckas slutföra det. Det kostar dock en hel del. Både energi och pengar.

• Sista året börjat plugga etologi (läran och djurs beteende) på universitetet. Går även många mindre meriterande kurser med min hund och hoppas kunna hitta en nich för att kanske starta något eget inom hund någon gång i livet.

• Självlärd buktalare via ff a youtube. Haft en del gig tidigare, men känner inte att jag har tillräckligt med energi och glöd för att satsa mer seriöst på en karriär bortom hobbynivå inom det i nuläget även om jag tror det är den mest unika och objektivt värdefulla kompetensen jag har utöver mitt yrke. Vissa saker är skönt att endast hålla helt kravlösa!

2 gillningar

Superviktigt tror jag! Lärorikt och ger en ödmjukhet för andras åsikter och världsbild. Heja dig att spräcka bubblan :blush:

3 gillningar

Varför ska man skämmas för det man gjort tidigare? Ens om man ser att man idag har kommit längre i något avseende? Få saker dödar väl ens kreativitet mer än skam, bättre att vara schysst mot sig själv…

2 gillningar