Att sälja optioner som basstrategi

Min portfölj består av en del aktier och ETF:er, men majoriteten av min avkastning kommer från att sälja optioner. Jag har en portfölj som är delta-neutral (börsens riktning är inte relevant) i förhållande till SPY. I praktiken är jag dock delta-negativ, eftersom en nedgång på börsen generellt resulterar i högre volatilitet, vilket är bra när man säljer optioner. Min avkastning hittills i år är ca. 17%. Det har varit ett ganska kasst år p.g.a. låg volatilitet. Om inte volatiliteten ökar under andra halvan av året kommer jag inte kunna bibehålla tempot tyvärr. Jag håller tummarna för att SP500 faller tillbaka med 20%. Jag övervakar och justerar min portfolio-delta (SPY beta weighted) dagligen, vilket generellt ger otroligt låg risk i förhållande till avkastning.

Jag har läst forumet under lång tid utan att vara medlem, men jag har inte sett några andra trådar på forumet om investeringsstrategier baserade på optioner, så jag tänkte till slut att jag måste skaffa ett konto och skriva ett inlägg.

Jag använder tastytrade som plattform. Enbart optioner på aktier, ETF:er och futures som handlas på amerikanska börser. Detta inkluderar dock massor med utländska företag. Jag deklarerar som om det var en vanlig aktiedepå och betalar 30% skatt på vinst. Det kostar 1 USD per kontrakt för att öppna en position och det är gratis att stänga positionen. Att handla aktier är helt kostnadsfritt. Det kostar totalt 24 USD att göra en insättning från en svensk bank, vilket såklart är en ganska stor summa och helt klart en nackdel. En annan nackdel är att jag har massor med pengar på ett sparkonto i Sverige som jag helst skulle vilja föra över, men jag vill inte betala nästan 11 spänn för en dollar…

Jag skulle vilja hitta personer att diskutera optionsstrategier med. Ni som handlar med optioner, vad är er go to strategi? Har ni lärdomar att dela med er av? Har ni hittat ett sätt att handla optioner med bra likviditet och låga avgifter på svenska företag? Jag har förfinat min strategi under ca. 3 år. Nedan kommer en snabb sammanfattning av den:

SPY-weighted portfolio delta ska vara inom +/- 50% av portfolio theta
Enskild position ska ha delta +/- 30. Justera vid behov.
Vid låg implied volatility (VIX), försök begränsa antalet short-vega positioner
Vid låg VIX, ha buying power redo för att kunna användas när VIX ökar.
Vid hög VIX, ta hög risk och använd upp till 75% av all buying power
Öppna en position med 45-60 dagars löptid, stäng den generellt vid ca. 20 dagar kvar (undantag finns).
Ha aldrig positioner öppna över earnings om det inte är long term
Vid höga räntor (som nu), använd alla kontanter för covered calls istället för att sälja puts
Undvik att vara på margin, men var inte rädd för det.
Diversifiera i första hand baserat på strategi och löptid, i andra hand på korrelation.
Undvik enskilda aktier med väldigt hög IV (implied volatility). Leta istället efter aktier med normalhög IV, men relativt hög IV för tillfället (IVR).

Finns det några på forumet som handlar optioner?

1 gillning