Handla eller inte handla optioner?

Hej!
För några dagar sedan började jag av en slump att lyssna på optionspodden. I den podden är de väldigt positiva till optioner. De dra det till och med så långt att alla borde handla med optioner. Och det låter lite lockande att till och med kunna tjäna pengar när marknaden står nät intill still.

Dock så har jag hört ganska mycket negativt om optioner så jag känner inte riktigt att jag vill svälja det de säger hur som helst. Tänkte att jag frågar här. Vad är eran syn på optioner? Finns det någon nytta med att lära sig hur optioner fungerar? Kan det vara något att hålla på med i sin lekhink?

Som sagt letar efter andra människors åsikter kring optioner

Att det är EXTREMT svårt med derivat och optioner. Du måste förutom riktning även ofta ha rätt på nivå och tidshorisont.

Med det sagt så finns det ibland tillfällen då optioner kan vara ett alternativ men de är - enligt mig - så få att det knappt är lönt.

Jag undviker derivat så mycket som möjligt, då har jag även testat tex optionsvaggor, räknat på optioner som skydd för den vänstra svansen och så vidare.

1 gillning

Sjukt spännande att räkna och fundera på rent matematiskt. Optionskombinationer som kan ge väldigt spännande avkastningskurvor i förhållande till hur underliggande tillgångarna går.

Men tar inte ens i dem med en 10 m lång tång. Fruktansvärt svårt att handla med och kräver mängder kompetens för att ens vara i närheten av hur proffsen kan hantera optionsmarknaden.

Vill du ha marknadsneutrala strategier kan man göra på många sätt även utan optioner.

Betta på en spread (kräver dock korta positioner) o.s.v.

Jag sysslar bara med vanliga vanilla indexfonder, helt enkelt för att jag kommer aldrig kunna klå proffsen.

1 gillning

Ställde ut säljoptioner I Skandia för extremt många år sedan. Kursen steg, så vinsten blev därmed mindre än vad den kunde ha blivit.

Lärde mig då att optioner är till för de riktiga proffsen

3 gillningar

Så länge du “vet” hur marknaden kommer utveckla sig så kan man tjäna pengar på ALLA scenarion.

Uppåt, nedåt, stillastående, fluktuerande. You name it.

Hamnar ibland i diskussioner som är väldigt tvärsäkra till att börsen är en bubbla och skall ner osv men samtidigt inte känner till mer än att “man tjänar pengar när börsen stiger”. Efter ett tag när de fått lufta sina argument brukar jag föreslå dem att ta position därefter och förklara att det finns instrument för just deras marknadstro (tex BEARx5 och så mkt mer). Att ha skin in the game är något helt annat än bara trashtalka.

Som svar på frågan så handlar jag personlig mkt med optioner och har under ett drygt år kört med en strategi som varit lönsam och stabil. Om 4 år kommer jag kanske tänka mig att avslöja den - för då kanske det visade sig vara mer än bara tur :slight_smile:

Optionspodden kräver ibland väldigt mkt kunskap för att hänga med i jargonen enligt mig.

1 gillning

Hej,

När jag var mkt yngre än nu gick jag kurs i optioner och pysslade med dem i tre år. Min strategi gick i princip ut på att ställa ut säljoptioner i mkt likvida aktier när vollan var hög pga ngt som hänt, men där man kommit tillbaka till normalläget och det var sannolikt att kursrörelserna skulle bli mindre framöver. Ofta ganska korta löptider, tex några veckor, då BS formel förutsäger att värdet i den utställda säljoptionen med strikepris under nuv marknadspris på underliggande minskar mest per dag på slutet av löptiden. Statistiken på den tiden talade för att det var många i de lägena som ville köpa en försäkring mot kursfall på sina innehav, så jag såg det lite som att jag sålde försäkringar och fick bra betalt. I princip spelade jag på att marknaden skulle stå still eller stiga över den kommande månaden, vilket den ju gör för det mesta.

Det gick jättebra i två år, bland annat betalades en hel del fallskärmshoppning och fallskärmsutrustning… dessutom fick jag bra adrenalinkickar av båda mina fritidsintressen. Mitt största problem var när jag år två fick en jättestor reavinstskatt som jag inte hade satt undan pengar till.

År tre ökade jag dock aktiviteten och gick på ett par minor, och gick bara plus ngn tusenlapp på en omsättning på många hundratusen. Jag insåg att det jag gjorde var ganska extremt för en student som bara hade 100k till 200k i sparande (aktiva fonder som alla hade på den tiden) och levde helt på studielån… Jag insåg också att huvudsyftet med komplexa instrument är att banken ska tjäna pengar, inte kunden. De tjänade ju bra utan att ta risk alla tre åren! Såhär i efterhand är det helt sjukt att banken lät mig hålla på, och tom hejade på mig! Jag hade en otrolig tur.

Lek gärna runt med optioner, men ta det varligt, och förvänta dig inte att gå plus! Se det som läropengar eller en dyr hobby.

Idag kan jag tänka mig att köpa en köp- eller säljoption, men inte ställa ut (för stor risk), och bara i situationer där jag pga specialkunskaper inom mitt fält (läkemedelsindustri) tror att jag kan slå siffernissarna på analyshusen. Det förekommer många binära events inom biotech för den spelsugne, och ofta tycker jag inte optionspriset reflekterar den verkliga risken/möjligheten i små biotechbolag med studieresultat på ingång. Naturligtvis är det bara aktuellt att göra detta på amerikanska börsen då andra börser sällan erbjuder optionshandel på småbolag. Även i USA är småbolags optioner ofta ganska illikvida.

Lycka till!

Mvh
F

2 gillningar