Personaloptioner

Hej!

Har en fråga gällande personaloptioner.
Företaget jag jobbar på erbjöd vissa anställda personaloptioner. I mitt fall var 1 option rätten till 15 aktier efter 3 års vesting till köpeskillingen 1 kr per aktie. Detta låter inte som någon vidare vinst för mig dock? Eller tänker jag fel?

Har i övrigt en bra lön så ser detta som en bonus. Men det ska väl mycket till för att dessa 15 aktier ska bli värda något?

Tacksam för svar!

Hej,

Hur många aktier finns det? Hur mycket tror du att bolaget kan vara värt om 3 år? Det är inte ovanligt att ett nystartat AB bara har 100 aktier, dvs då har du fått rätten att köpa 1% av företaget för en krona. Jobbar du på nästa Spotify kan detta göra dig till miljardär…

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Tack för svar!

Tyvärr finns det +200K aktier hehe

Det här brukar små svenska startups göra när se ska låtsas att de är Google eller Amazon.
Fast bara när de är säkra på att optionerna kommer vara nästan värdelösa.

En nackdel med att köpa in sig hos arbetsgivaren är också att man får en sämre förhandlingsposition när man löneförhandlar.

Ja jag anade det. Men det är snarare en Scale up som fått in mkt kapital via series b funding. Jag tror även på företaget. Men som sagt, ser inte vad denna option har för betydelse för mig.

Det känns ju som att du själv är i en betydligt bättre sits att bedöma detta än någon på detta forum.

Jag fick ett liknande erbjudande för många år sen det var ju bara att sätta sig ner och räkna (och gissa) och landa i ett intervall med troligt utfall.

Spännande, var det värt det i efterhand?

Njae det blev så att jag blev headhuntad till ett annat jobb innan jag hann få utväxling på dem.
Men i stort så är ju optioner precis det det låter som - en option på utfall, inte konstigare än så.
Har man möjlighet att bedöma sannolikheten för att arbetsgivaren når målen kan det ju vara en spännande sporre.

Idag har jag cash+stock bonus, inga optioner.

Jag har haft optioner vid ett par olika anställningar som aldrig resulterat i något. Förutom ett tillfälle som faktiskt resulterade i en, för mig, rejäl slant. Så visst kan det vara värt det.

Jag tror som sagt på en hög värdeutveckling av företaget, kanske inte Spotify-magnitud men absolut mycket lovande. Men försöker bara förstå innebörden av detta med optioner. Om jag har rätt till 15 aktier för en kr styck, innebär det då ett värde till 1500kr om de vid nyemission efter IPO säljs för 100kr styck?

Om aktievärdet är 100 kr om tre år, och köpoptionen låter dig köpa för 1 kr, så är optionsvärdet 99 kr styck. Du behöver räkna minus mellan aktiepriset och köpeskillingen för att få köpoptionens värde. Men köpoptionen blir aldrig mindre än 0 kr värd, eftersom du kan välja att inte använda den.

Om du får optionerna av arbetsgivaren så måste du också räkna med att värdet på optionen (skillnaden mellan aktiens marknadsvärde och optionens köpeskilling) beskattas som förmån när du utnyttjar den. Se Skatteverket: Personaloptioner | Skatteverket

Jag har deltagit i optionsprogram två gånger i onoterade bolag och båda gångerna har det funkat så att man fått köpa optionerna (relativt billigt) och strike price sätts till någon slags beräknat rimligt marknadspris som räknas upp med ett antal procentenheter årligen; de räknas då inte som förmån och man slipper beskattningen. Å andra sidan kan man gå minus på affären också (om optionerna är värdelösa när bolaget noteras så går man back pengarna man betalat för dem) så det är lite lotteri över det hela. I det ena fallet är bolaget fortfarande onoterat och jag räknar med att gå back.

I det andra fallet ser utfallet efter skatt ut att bli ca 15 gånger insatsen efter diverse krångel. Egentligen är optionerna värdelösa eftersom värdeutvecklingen varit lägre än den årliga uppräkningen i optionskontraktet, men bolaget har haft några olika serier av optioner där vissa är värda pengar och andra inte, så för att inte skapa osämja och förlora personal har man lovat att kompensera oss med värdelösa optioner med en klumpsumma.