Skydda protföljen med optioner

Är det någon av er här på forumet som brukar skydda portföljen med säljoptioner? (säljoptioner stiger i värde när börsen sjunker)
Jag har inte gjort det innan men det skulle kännas skönt att ha ett skydd mor kraftig nedgång. Jag har räknat på vad det skulle kosta på tre olika nedgångsnivåer. -5%, -10% och -15%.
Jag har räknat lite på aktuella kurser och lösenpriser för olika lösenmånader Februari (45 dagar kvar), Mars (73 dagar) och Juni (164 dagar). Med dom här priserna skulle det kosta 0,92% av depån att skydda den mot större nedgångar än 5% just nu (7,5% per år om man rullar positioner 8 gånger.) För 15%-nivån kostar det 0,19% eller ca 1,5% årligen.
Vad är era erfarenheter?

Bättre att gå ner i risk i så fall (mindre aktieandel i portföljen).

Alla derivat är notoriskt svåra att handla med och tjäna pengar på. Din motpart (avtalsparten) med optionen har såklart inte ställt ut den om de inte är relativt säkra på att tjäna pengar på det.

Optioner är spännande rent matematiskt men det är inget man som småsparare ska pilla med om man inte är extremt kunnig och förstår exakt vad man håller på med.

1 gillning

Jag förstår inte mycket av optioner eller andra finansiella instrument, därför håller jag mig borta ifrån det. Jag tror att jag har bra aktier i portföljen, skulle i nuläget välkomna en nedgång för då får jag en chans att fylla på.