Att sluta vara en doomer

Jag har nog alltid haft en något av en dyster världsbild, trots att jag är född och uppvuxen i ett av världens mest stabila länder, har/har haft alla förutsättningar till att leva ett gott liv helt enkelt.
Ett gott liv lever jag ju dessutom, utan tvekan.

Jag blir dock inte kvitt känslan av att något är fel, och har varit fel länge och att det känns som att vilken sekund som helst så kommer hela världens misstag, missförhållanden, maktmissbruk, korruption att uppdagas och någon form av systemkollaps kommer inträffa.

Jag kan inte riktigt förklara varför jag känner som jag gör, vilket stör mig enormt mycket.
Jag misstänker att det är att människan kanske lättare påverkas av negativa nyheter än positiva?
Tänk er Mark Baum (Spelad av Steve Carell i The Big Short) fast inte bara gällande ekonomi.

Det är inte så att jag sitter och kollar på Lysakontot, Aktiekontot eller liknande dagligen och oroas över det ekonomiska heller riktigt.
Jag tycker mig vara hyffsat resonlig och vet med mig att nedgångar inträffar förr eller senare, time in the market beats timing the market, TINA etc.

Pengatryckeriet går för fullt, bostadsmarknaden är/känns irrationell, vi lever mitt i en pandemi, folk massvaccineras av nyframtagna vacciner, distributionskedjor och tillverkningsprocesser störs, länder är under lockdowns, Australien börjar likna en totalitär övervakningsstat á 1984, $300B företag håller på att kollapsa, ståltillverkningen i Kina sjunker under nivåerna från krisen '08.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med tråden, men är det någon som känner likadant?
Mamma sa ju alltid att man ska lita på magkänslan, och magkänslan säger att jag ska lägga mig 50% likvid och öka räntedelen på resterande sparandet.
Hur förbiser jag min dystra doomervärldsbild och förblir rationell?
Eller är min doomervärldsbild rationell just nu?

Ett meme säger mer än 1000 ord.

/R

6 gillningar

Kolla in hur världen har utvecklats de senaste 100 åren rent statistiskt. Fattigdom, svält, medellivslängd, barnadödlighet o.s.v.

FN har en del info.

Du kommer förmodligen bli chockad hur mycket bättre världen blivit under din livstid och hur mycket fortare världen blir bättre.

5 gillningar

Det är problemet, jag är medveten om att allting pekar åt rätt håll gällande mänskligheten, still long ways to go såklart.

Nu har jag bara levt 30 av dessa 100 åren och självklart har det hänt bra saker under tiden, men lite som utvecklingen av internet som jag hade extremt höga förhoppningar om har i princip resulterat i ett övervakat och reklambaserat informationsflöde.
Sen är det ju helt fantastiskt att jag kan med en dator i min ficka föra videosamtal med personer på andra sidan jorden.
Naivitet kanske är rätt ord för känslan jag känner egentligen.

Läs Factfulness av Hans Rosling för att få perspektiv.

11 gillningar

Är det att du känner dig övervakad som är själva problemet snarare än att utvecklingen generellt går åt fel håll?

Tack för tipset, den kommer definitivt läggas på köplistan!

Jag är stark motståndare till övervakning så det kan vara ett ganska starkt samband helt klart.
Samtidigt så har jag i princip “gett upp” på den punkten dessutom.

Var mycket mer aktiv i att faktiskt försöka påverka, eller motverka övervakning av mig själv tidigare än vad jag är numera.
Jag bär ju runt på en smartphone, har onödiga IoT prylar uppkopplade, blockar inte all typ av trackers/reklam osv, använder inte alltid VPN.

1 gillning

Jag känner samma sak. Klart det går bra att ta in info om att världens fattigdom minskar, och att de flesta gradvis får det bättre. Men för min del oroar jag mig väldigt mycket för klimatet och vår västerländska demokrati, och där ser jag väldigt få mätetal som indikerar att det blir bättre.

2 gillningar

Klimatet känner jag samma sak inför, men det känns snarare som en redan förlorad kamp även om vi säkert kan vända riktningen. Men vissa utav de saker vi har gjort som förstört gällande miljön verkar ju dessvärre vara oåterkalleliga.

Mycket forskning pekar på att det har med biologi att göra. En del av hjärnans uppgift är att göra prognoser om framtiden med kraftig övervikt på att identifiera faror och risker snarare än möjligheter. I den värld vi levt i fram till max några hundra år sedan så har människan evolutionärt blivit belönad för att leta efter risker. Även om hjärnan hittar på 100 risker varav bara en är verklig så har det historiskt gett bättre överlevnadschans än att inte hitta den risken. Mycket bättre att överdriva riskerna än att vara realistisk helt enkelt.

Finns mycket information om detta där ute, och jag brukar inte länka till SVT, men här är en bra och lättillgänglig igång i ämnet: https://www.svtplay.se/video/23754974/din-hjarna/din-hjarna-sasong-1-stress

4 gillningar

Är man pessimistiskt lagd, vissa är det lite mer än de flesta, då är nog en defensiv portfölj bäst där man medvetet arbetar med att hantera och hålla risken riktigt låg bäst.

Pessimistic portfolio!

Det finns ett oändligt utbud av negativa saker som pågår.
Nyhetsvärdet är högre i dessa.
Fokusera istället på det du kan göra och gör det bra.

Det finns inget botemedel mot att vara mänsklig.

3 gillningar

Det finns ett oändligt utbud av negativa saker som pågår.
Nyhetsvärdet är högre i dessa.

Träffsäkra oneliners som vanligt. Precis som @Guldman_Sax är inne på är nyhetsvärdet högre i negativa nyheter just för att vi som art har en preferens åt det negativa. Forskning i kognitiv psykologi har bekräftat att vi är ”primade” att reagera starkare på negativa intryck än på positiva. Att vara pessimist är därför inte detsamma som ”realist” som det brukar heta, utan snarare att falla för vår egen inbyggda bias. Att påminna sig om detta och ägna lite mindre uppmärksamhet till negativa nyheter ter sig därför både mer rationellt och muntert :slightly_smiling_face:

Ett konkret tips för att bli mindre ”doomer” är att byta nyhetskälla från dagstidning till veckovis nyhetsrapportering (såsom The Economist eller liknande outlets). Tar bort mycket ”doom mongering” från flödet och ökar kvalitet i både analys, innehåll och språkbruk då de inte har samma behov av ”clickbait” i sin affärsmodell.

5 gillningar

Personligen hyser jag en viss skepsis mot människor som tycker att de är alltigenom rationella. För en någorlunda intelligent människa är det tämligen enkelt att lägga fram ”rationella” argument som låter väldigt rimliga trots att det motsatta argumenter skulle kunna vara lika rationellt. En övertro på att man är en sån som tänker och agerar rationellt är därför ganska farlig.

Mycket bättre att ha en bias som man känner till och kan ta höjd för än att man blundar för sina egna känslomässiga drivkrafter. Du kan ju rent rationellt bara bestämma dig för att lägga dig 20-30% mer positivt än vad din magkänsla säger dig.:blush:

5 gillningar

Vill minnas att det inom ytterligare psykologiforskning bekräftats att individer med högre IQ helt riktigt är bättre på att övertala sig själva att de har rätt och därmed många gånger är sämre på att se brister/motbevis till sina egna resonemang när de är känslomässigt investerade i ett ämne. Vilka konsekvenser detta medför för hypotestestningen under forskningen i sig kan diskuteras :smiley:

1 gillning

Skulle, som nämns ovan, absolut se över vart informationen kommer från, vilka du följer på SoMe, vilka tidningar du läser osv.

Finns en del forskning kring att tacksamhetsövningar också ökar optimism (vilket jag tolkar det som att du är ute efter). Så det kan vara en del att titta på. @MoaD har ett par avsnitt om det i sin egen podcast: https://www.molodi.se/podd

3 gillningar

Jag skulle säga att man bör avstå sociala medier helt.

All week long, The Wall Street Journal’s “Facebook Files” series has invited comparisons of the social media platform to tobacco companies.

The Journal relied on internal company documents it obtained to show Facebook (FB) knows, “in acute detail,” about the problems with its platforms. The assorted harms to users are well-documented. But, in the words of the Journal, Facebook “hasn’t fixed” the flaws.

Dessutom är betydelsen av fysiskt träning, att komma ut, utomhus, i skog och natur, är bra för välmåendet. Det räcker med att komma hem till en varm bostad på vintern för att man skall känna sig lyckligt lottad!

4 gillningar

Håller med, nu är forum i princip att klassa som sociala medier men de traditionella såsom Facebook och Instagram är definitivt beroendeframkallande.

Fastnat i en fantastisk podd som heter Huberman Lab podcast, ett avsnitt handlar om just beroende och forskningen kring det. Sociala medier tas givetvis upp och det är enligt Dr. Anna Lembke en drog. Vill man enbart lyssna om hennes utlägg kring det kan man hoppa till timestampen för det, men hela intervjun är fantastisk.

Beställde hennes nya bok “Dopamine Nation” efter att ha lyssnat på intervjun och ser fram emot att läsa den.

2 gillningar

Jag försöker aldrig spå hur börsen ska gå men då och då säljer jag av fonder. Aktierna rör jag aldrig. Nu i dagarna har jag sålt av 50% av fondvärdet i vissa fonder, inte alla. Främst USA och Europa är jag lite försiktig med nu med FED, Covid och val i tex Tyskland.

Kanske det där med “att sälja till kräftorna” :grinning_face_with_smiling_eyes: men jag vet inte. Allting är ju just magkänsla.

1 gillning