Hej
Jag är ny och mycket osäker på det här med sparande i fonder och fondrobotar, men jag har denna månad startat ett pensionssparande hos Lysa och har ett smått sparande hos Avanza där jag månadsspar i “Länsförsäkringar global indexfond”. Räcker det med att bara ha denna fond då jag vill ha ett enkelt sparande som man inte behöver bevaka hela tiden?
Är det dumt att pensionsspara både i denna fond och samtidigt i fondrobot hos Lysa?
Hur gör man med detta privata sparande den dag man ska börja ta ut pension, om man då vill att den privata pensionen också ska betalas ut månadsvis?
Tacksam för era råd och erfarenheter, till en nybörjare!
Hej!
Vill du ha ett enkelt sparande med låg utgift räcker det med den fonden, enligt mig.
“Dumt” är fel ord, tycker jag.
Onödigt krångligt kanske någon skulle säga. Andra kanske skulle säga att du nu har möjlighet att under en tid testa vilken av lösningarna som passar dig bäst eller om du vill behålla båda. Vilket alternativ du än väljer, kommer du att få ett enkelt och billigt sparande. Lysas lösning har större andel Sverige än Länsförsäkringars fond (cirka 20% mot 1%) om det skulle påverka ditt beslut.
Automatiskt månadssparande fungerar fint med båda lösningarna. Däremot är jag osäker på om man kan ställa in månadsvisa utbetalningar. Kanske någon annan vet om det fungerar? Annars får du göra det manuellt.
Lycka till med ditt sparande!
Tack Rimma för ditt tydliga svar, min känsla blev att jag inte har en dålig placering,
så jag väljer att fortsätta så här en tid och se hur det utvecklar sig.
Jag tror inte att Avanza har funktionalitet för månadsvis utbetalning, men det går utmärkt på Lysa: Hjälpcenter
Vill man ha månadsvis utbetalning kan man alltid slänga över pengarna till en kapitalförsäkring istället och välja månadsutbetalning. Avanza erbjuder båda.