AuAg Precious green v.s. Proethos + ETF

Har hamnat i en fundering kring rubricerade fonder. Jag är ju ett fan av Eric Strand som jag tycker har kloka tankar och ideer och klarar av att argumentera för den hela linan ut. Har därför lagt en del av mitt sparande i AuAG PG. Avgiften där är ju lite mastig för en lågavgifts frälst som jag. Jag har hittils accepterat den då jag inte hittat något annat som jag tycker är jämförbart.

Jag har läst mig till att många på forument har Proethos och ser att det kanske skulle kunna vara en lösning. Min tanke är då att ta den summa jag har i AuAG PG och byta till en kombo av 70% Proethos och 30% Xetra gold eller liknande.

Då skulle jag få lite hastigt summerat få en “Fond” bestående av

56 % Green tech
14 % räntor
30 % Guld

Till en avgift på 0,643 % istället för AuAg:s 1,54%. Uppenbara nackdelar är:

1. Svårt att månadsspara i ( Löst genom att den är tänkt för en pensionsförsäkring där inbetalningarna slutat)
  2. Måste själv ombalansera vilket kan leda till stora kostnader för guldet.
  3. Jag måste dras med 14 % räntor som jag egentligen inte gillar

Vad är era tankar kring ovanstående ? Har jag missat något ? Finns det andra alternativ än Proethos?

Ett alternativ är att köra AuAg Precious Green på SAVR för 0,93 %.

Det ligger i en pensionsförsäkring och då funkar väl inte savr. Annars hade det varit ett alternativ.

Eric kommer att komma tillbaka snart för nya avsnitt, du får gärna skicka med några frågor. :slight_smile: