Autogenerera planlösningar / ritningar med ai

Har ni koll på någon programavara man skulle kunna autogenerera planlösningar osv på en byggnad?

Om man matar in lite fakta (areal, vad man vill ha med i rummen osv) så skulle den kunna skicka ut olika förslag. Lite som text-bild typ midjourney.

Hittade ett svenskt bolag som verkar hålla på med något liknande men är bara för arkitekter vad jag förstår.

Ska göra en utbyggnad och behöver lite hjälp/inspiration att tänka utanför boxen. Tanken är att ta hjälp av någon som kan rita, men kul att få lite olika ideer innan man kontaktar tänker jag.

Eller om ni har andra tips så tackar jag för allt jag kan få.

Hejhej

1 gillning

Du skulle kunna testa med ChatGPT, om det inte måste vara exakt och du inte måste ha det visuellt.

Men Midjourney eller liknande modeller går det inte, då de inte har något sätt att kalkylera förhållande mellan ytor eller arkiteltuell logik. Du kan göra en generisk planlösning, men inte med dina behov.

Men det äe en bra ide på tillämpning av AI. Dock är det ganska matemotiskt, så ma skulle komma långt med vanlig kodning. Sedan kanske använda AI som ett sätt att hitta på lösningar på mer komplexa eller specifika problem.

1 gillning