Jag tänker att det skulle vara kul att starta en tråd om olika vägar till passiva/semi-passiva inkomster. Hur gör ni för att skapa flera inkomstkällor, förutom att investera på börsen? Låt oss inspireras av varandra, kanske finns det sätt att gå tillväga som man aldrig tänkt på.
Har vi inte haft relaterade trådar tidigare? Det vore nog bra att definiera passiva inkomster också. Någon kan tycka att uthyrning av lägenhet är en passiv inkomst medan någon annan har erfarenheter av ganska mycket jobb kopplat till uthyrning.
Har inget emot tråden men internet är ju fullt av tips på detta område. ”Köp en e-bok om hur man skapar passiva inkomster genom att skapa e-böcker och bli någon annans passiva inkomst!”
Skämt åsido. Min erfarenhet är att det finns få passiva inkomster utöver avkastning från investeringar, utan att definitionen mer strikt är att arbetsinsats och intjäning inte sker vid samma tillfälle, samt att intäkten per nedlagd timme är svår att uppskatta. Ibland är den kanon, ibland är den usel.
Min egen erfarenhet av detta är att dels bygga ett digitalt produktbolag. Kan bli ”passivt” om man hittar rätt nivå och nöjer sig där. Ofta vill folk dock bygga vidare och skala upp och då är det långt ifrån passivt.
Hemsidor med Google Adsense och digitala nedladdningar har jag också erfarenhet där. Timpenningen är igen ganska dålig men kul om man får betalt för något man annars gillar att göra, exempelvis skriva. När internet var ungt tjänade jag en del pengar på att skapa nischer hemsidor med annonser. Det är nog så nära äkta passivt man kunde komma, då jobbet var 10-20 timmar och sedan var man ganska klar, men med små löpande intäkter under flera år. Detta är mycket svårare idag.
Att hyra ut verktyg via Hygglo kan nog ge lite OK fickpengar om man gör smarta val av verktyg i rätt område.
Jag är med på bilden här. Många har försökt med olika passiva upplägg på internet. Ofta har det handlat om att utnyttja olika “nya påhitt” för hur man kan tjäna pengar. Under en period fungerar dessa upplägg och sedan finns det så många konkurrerande sidor, webshopar eller vad det nu handlar om att man inte längre tjänar på det hela. Vill man fortsätta tjäna pengar behöver man utveckla och förbättra för att hålla sin sida fortsatt aktuell. Många saker kan alltså vara jättesmarta och enkla att göra men de kommer inte att hålla i längden.
Sen ska man väl göra en diskonterad kassaflödesanalys av sin investerade timme och upptäcka att man egentligen får ännu sämre betalt än man trodde när intäkten från den timmen är spridd över tre år….
Jag förstår dock verkligen lockelsen av att löpande få betalt över tid. Jag gillar personligen ofta upplägg där jag får X per månad istället för X/165 per timme, även fast det egentligen är helt ologiskt och ofta en sämre deal.
Så för den som söker ”passiva” inkomster kan det säkert vara nyttigt att rannsaka sig själv lite. Gör jag detta för att hitta en effektiv inkomstkälla eller för den positiva känslan av att löpande tjäna lite pengar, till synes utan mycket insats.
Haha! Fråga Jan om passiva inkomster. Han jobbar nog mycket aktivt för att det ska komma passiva inkomster. Ett exempel är vår aktivitet på forumet. Om han är sjuk en vecka så genererar forumet ändå passiva inkomster. Om han vabbar så blir det typ dubbla inkomster då forumet fortfarande är aktivt och vår trafik fortfarande genererar inkomster.
Så gör som Jan. Bli duktig på något och starta en community kring detta. Dock är det säkerligen bättre om du kan nå en internationell marknad
Men kom ihåg att detta knappt kan räknas som passiva inkomster då det kräver mycket aktivitet för att generera vår trafik i forumet. Så det kanske inte passar in…
Således är det du som skapar passiv inkomst till Jan genom att skapa en forumtråd om passiv inkomst.
Det är han värd med det jobbet han lägger ner på att skapa bra content som förbättrar vår privatekonomi.
Jag tror också att det handlar om detta, skalbarhet och hävstång. Att bara öka tiden kan vara hälsovådligt. Dessutom leder det inte fram tillräckligt snabbt.
Jo precis visst finns det många tips på nätet om hur man skapar passiva inkomster, men det skulle vara intressant att höra folks erfarenheter om vad som gått bra, mindre bra och kanske kan någon komma med något helt annorlunda som inte står med i listan över alla ”topp tio” sätt att tjäna pengar ”passivt”. Har dock omformulerat inlägget nu så vi även kan inkludera sätt att skapa nya inkomstkällor som kräver lite jobb till en början men som alternativt kan bli en mer eller mindre passiv inkomst senare.
Intressant det där med hemsidor och annonser, finns något motsvarande i dagens digitala värld? Att hyra ut verktyg har jag aldrig hört talas om, spännande
Semi-passivt: Hyra ut rum/bostad är väl en klassiker?
Annars ser jag det som svårt att få till det även om jag försöker ordna i mitt bolag och kunna återanvända saker. Som föreläsning, där jag skapat en föreläsning för ett tillfälle som jag kan använda i ett annat tillfälle. Så återanvända material och tjäna pengar på det igen där den första betalade det mesta av det.
Inkomst är ju svårt då man primärt tänker kronor/timme när det egentligen borde vara kronor/nyttoenhet. Varit uppe i bloggen/podden tidigare men att få ett bolag att spara en miljon är det inte orimligt att ta 10 % eller kanske till och med mer även om det bara tog en timme att ordna.
Eller som en bok, vad kan gen boken ge för läsaren? Eller denna blogg för den delen.
Använder Hygglo, där är ju timpriset urkasst. Så ser det mer som snällt/miljövänligt. För hyr jag ut min PS5 för 1000kr för tre dagar så är det kommunikation innan och efter med köparen som tar tid, man behöver mötas upp och vara beredd och varit med om försening på en timme med en som tog massa energi av mig och tid. Så ser inte Hygglo som semi-passivt ens om man utgår ifrån tid/nytta utan ett kasst betalt jobb. Behöver hyra ut betydligt dyrare saker för att få ihop timlönen på en rimlig nivå.
Inte riktigt en passiv inkomst och ev lite småvidrigt mot din arbetsgivare (om du inte är egenföretagare).
Använd AI-verktyg för att effektivisera ditt day-job men säg inte till nån att du gör det din 8h arbetsdag blir då kanske 5-6h och så har du 2h över till sidehustles. Allt på din ordinarie arbetstid.
Vi har ett glapp nu innan majoriteten av arbetsplatserna använder AI, och då kommer kräva mer av anställda, som tidiga användare kan utnyttja
Inte så schysst kanske men vi får inte heller mer betalt för mer prestation så länge arbetstid är måttstocken
Det vore intressant med olika uppslag om hur man kan effektivisera sitt arbete med AI. Jag har provat själv men det har hittills varit mer av en kul grej. Jag har inte förstått hur jag skulle kunna använda AI för något mer väsentligt, alltså utföra ”riktiga” arbetsuppgifter. Jag tvivlar inte för en sekund på att det går men jag har inte de verktygen idag.
En typuppgift som vore bra för mig att kunna få hjälp med vore att ge AI en komplett revisionsrapport inklusive kompletterande uppdrag, management letter och management response. Formatet är ofta pdf men det kan variera. AI kunde hjälpa mig skriva ihop en sammanfattning av hela paketet. Jag skulle fortfarande behöva granska slutprodukten men ofta inte behöva läsa grundmaterialet så noga, förutsatt att allt ser bra ut.
Jag tror vi är på god väg mot det. Det du beskriver ovan har jag förstått att nya verktyget CoPilot (från OpenAI) kan utföra till viss del. Dels läsa igenom innehåll, analysera, dra slutsatser och sen summera och presentera + mycket mer. Har inte använt det själv då jag förstått att det kostar, men här är en kort video: Introducing Microsoft 365 Copilot | Your Copilot for Work - YouTube
Personligen tycker jag det verkar användbart och lite coolt
PS. gör inte smygreklam, jag jobbar inte på Microsoft tyvärr.