Vi är två studenter vid Linköpings universitet som håller på att skriva vår magisteruppsats inom finans på civilekonomprogrammet. Vår studie syftar till att undersöka hur tjänsterna för handel med värdepapper via digitala plattformar och robotrådgivning upplevs av användare.
Studien riktar sig till dig som är över 18 år och har använt dig av antingen digitala plattformar för att utföra handel av värdepapper (Avanza, Nordnet, E-Toro) alternativt robotrådgivning (fondrobot, aktierobot, sparrobot, pensionsrobot). Om detta stämmer in på dig får du mer än gärna svara på denna enkät som tar ungefär 5 minuter att genomföra.
Som alltid kan man komma med kommentarer om formuleringen av frågorna.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka “digitala plattformar”. Ni ger några exempel på nätmäklare, men:
a. Räknas även fondrobotarna in i frågan? (Jag svarade under antagandet att fondrobotar är digital plattformar)
b. Räknas min vanliga banks Internetbank och mobilapp som en digital plattform? (Jag svarade baserat på de inte är det, trots att de ju i allra högsta grad är digitala)
I flera av frågorna använder ni ordet “alltid” i själva frågan, exempelvis “Jag kan alltid med enkelhet förstå finansiell information”. Detta är ju en ja- eller nej-fråga. Eftersom det finns tillfällen då jag inte förstår finansiell information så är svaret på frågan att detta “Stämmer inte alls”. (Men jag har valt att strunta i ordet “alltid” och svara på skalan istället)
“Ny finansiell information om mina placeringar påverkar alltid min portföljs sammansättning” ← Denna fråga förstår jag inte överhuvudtaget. Jag förstår inte om den syftar på att mina innehavs värde påverkas av finansiell information (exempelvis om aktiekurserna påverkas av företagens pressmeddelanden), eller om den syftar på att mina aktiefonder justerar sina innehav baserat på finansiell information (ombalansering etc), eller om den syftar på att jag själv skulle göra en pellepenna och byta ut mina investeringar. Önskar verkligen att denna frågan hade ett “Vet ej”-alternativ för som det är nu har jag bara svarat “Stämmer inte alls”.