Jag har fortfarande under forumets livstid inte lyckats publicera en undersökning / poll som inte fått feedback för att jag glömt ett alternativ eller haft otur när jag tänkt. Problemet är ju att om man ändrar i alternativen så nollställs undersökningen, så det gäller få det rätt första gången.
Vis av lärdom och feedback tänker jag att vi kan ha en tråd där vi “testar” konstruktionen av en poll innan vi kör ut den.
Här kommer ett första förslag på fråga som jag tänkte vore kul att köra.
Frågan:
Hos vilka aktörer har du konton som man rimligen kan anse att du använder?
Det vill säga att startat ett konto någon gång i historien, men som nu inte används räknas inte. Jag själv tänker, var har jag tillräckligt mycket pengar för att det skulla vara lite sugigt att förlora dem om de försvann.
Borde man inte ha med de olika storbankerna som separata alternativ?
Eftersom du skiljer på Nordnet och Avanza, jag skulle väl annars sätta dem i samma grupp.
Är Carnegie och Coeli verkligen så stora att de förtjänar vara ett eget alternativ inom PB för att sedan klumpa ihop resterande? “Private banking utanför storbank” kan vara ett alternativ för detta.
Om man skall separera de traditionella bankerna och storbankerna tycker jag att aktörer som Länsförsäkringar ,Danske Bank, Skandiabanken och Sparbankerna också bör vara egna alternativ. De är fortfarande betydligt vanligare än många av alternativen i utkastet(åtminstone säger min magkänsla så)
Det är ju en del som har krypto-coins. Jag är för dåligt insatt i ämnet för att kunna föreslå vad dess alternativ ska heta, men nåt sånt borde kanske vara med?
Hur mycket är “lite sugit att förlora”? Klart det är “lite sugit” att förlora hela bufferten och halva mellanriskhinken men inte hela världen om man jämför med “lite sugit” som i att förlora hela passiva hinken.
Av alternativen att döma verkar du vara intresserad av värdepappershandel. Finns nog en del som skulle tycka att det var “lite sugit” att förlora sitt sparandet till kontantinsatsen som kanske ligger på bankkonto med insättningsgaranti.
Definera ’ konton ', konton avsedda för värdepapper? Konton för kontanter? Eller båda?
Är avsikten bara värdepapper behöver du nog förtydliga det, annars lär merparten även klicka i alternativet storbank då lönekonto troligen ofta ligger på någon storbank.
Jag tolkade det som “mer än nån hundralapp”. Det vill säga om du har 100kr på Avanza för att du en gång i tiden ville testa deras plattform så räknas det inte.
Förstår inte riktigt logiken i att splitta ut en massa aktörer som har pytteliten marknadsandel, men bunta ihop storbankerna. Alla fyra storbanker har typ 1000ggr marknadsandel av sparande jämfört med några av alternativen du nämner, men det beror såklart på vad syftet är med undersökningen.
En annan intressant separat undersökning hade varit att fråga var man har mest kapital, och vart ens nysparande går. Man får tänka igenom om man vill inkludera tjänstepension etc där man i vissa fall kanske inte har något val som jag förstått det.
I övrigt anser jag dock att du inte behöver sätta upp en för-diskussion för varje undersökning med tanke på att med så många användare kommer det alltid vara ett antal som har egna mer eller mindre relevanta förslag.
Det kunde vara kul att ha med Trine och liknande plattformar för alternativa placeringar. Det finns ju av varierande slag men poängen skulle nog vara om man alls har sådant, inte exakt vilka.