Feedback innan undersökning-tråden

Glöm inte dom du har i madrassen :crazy_face:

1 gillning

Tror dessa förtjänar en egen frågan separat. Vore också kul att se. Typ Trine, Switchr m.fl.

2 gillningar

Var gärna tydlig i frågeställningen om tjänstepension och PPM ska räknas in eller inte.

1 gillning

Det finns väl nichbanker med bättre ränta och insättningsgaranti än SBAB?
Svea
Landshypotek
Coop

1 gillning

Jag skulle just tjoa om nischbankerna, men där kom de. :slight_smile:

Jag hade ett betydande belopp hos ikanobank när de fortfarande hade vettiga räntor. Men jag vet inte hur stora de egentligen är numera. Även ICA-banken verkar en del köra på. Kanske ramlar de under nischbanker - övriga? För har private banking en övrigtkategori så borde kanske fler alternativ ha egen övrigtrubrik?

en till: Tveksamt om det kan kallas bank kanske? Men Paypal är åtminstone en del av mitt betalsystem.

Hur kunde jag glömma PayPal? 🤦
Har alltid pengar där.
Dock är de inte “investerade”, passar den då in i frågeställningen? :thinking:

Fast @janbolmeson skrev:

Jag använder definitivt Paypal som sagt. :slight_smile:

1 gillning

Det är lätt att bli irriterad på nichbanker.
Nichbank-X erbjuder högst ränta och fria uttag, lysande, där sätter vi in en hög med pengar.
Sedan går det ett år och vips så har de sänkt räntan och är inte alls bäst längre.

3 gillningar

Nischbanker med sparkonto och bra räntor.
Definitivt sunkigt om man blir av med buffertcash och cash som i vill-inte-investera-i-räntor :slight_smile:

Tror de större är typ

• Hoist Spar
  • Svea spar
  • Avida Finans
  • Collector
  • Nordax
  • Marginalen
  • Resurs Bank
  • IKANO
  • Santander

Sen finns det ett helt gäng ytterligare (botanierat från Compricers lista)

• Lunar (om någon känner till den :slight_smile: )
  • Seven Day
  • Erik Penser
  • Nordiska
  • Aros Kapital
  • North Mill bank
  • Qliro
  • Big Bank
  • Komplett bank
  • Coop
  • Blue Step
  • Klarna
  • Volvo
  • Lantmännen
    etc. etc.
1 gillning

Panama,Cayman Islands :sunglasses:

1 gillning

Silvermynt i kruka i närmaste mosse?

Personligen skulle jag ha svårt att bry mig om resultatet i en omröstning som visar att folk har några tusenlappar på PayPal, de har väl trots allt i princip monopol. Likaså vilken nischbank man har bufferten på, då detta sannolikt bara råkade vara de som hade bäst ränta vid tidpunkten. Knappt att jag brytt mig om var folk har sina tjänstepensioner då detta är så beroende på avtal. Blandar man in var man har lönekonto blir resultaten också svårtolkade då de som har Storbanken AB kan använda denna i två helt olika syften.

Nä, ändra frågan till var man handlar värdepapper (utanför tjänstepension) säger jag.

(“vid lunch” har väl passerat med råge nu men har inte sett frågan publicerad så svarade ändå…)

1 gillning

Det håller jag med om som värdefull feedback. Hur frågan ställs är minst lika viktigt som vilka svarsalternativ som ges.

Stackars @janbolmeson :joy:
Att det ska vara så svårt att lyckas med en undersökning :joy:

Kommer Jan någonsin lyckas med en undersökning på första försöket?

• JA
  • NEJ

0 röster

1 gillning

Saknar valet Nja i din poll. :wink:

9 gillningar

Håller också med.

Dela upp pollen till tre olika kanske? Med inriktning på ”Värdepapper”, ”Kontanter” och ”Tjänstepension”, Sedan kan du komplettera med en poll där man svarar vilka av dessa tre alternativ man har.

3 gillningar