Låt oss hjälpas åt att designa en "Hur ser din portfölj ut?"-undersökning

Såg Avanzas artikel “Så sparar miljonärerna” och tänkte att det vore kul att göra något liknande här på forumet. Jag vet dock av erfarenhet att ni är betydligt bättre än mig på att designa undersökningar, särskilt när vi sedan kommer in i analysfasen av dem.

Således, innan jag skapar undersökningen, hjälp mig att tänka om jag har tänkt rätt. Är det någon fråga som jag ska lägga till eller ta bort? Om det är en dum idé, så skriv det också. :slightly_smiling_face:

Förslag på del 1

Förslag på del 2

Förslag på del 3

3 gillningar

2 ish tycker jag fast även mot aktier då jag knappt har några fonder alls
Skulle även gärna se hur många andra som har övervikt utland/inhemsk i %?
Och även vilken bransch alla är viktade mot, t.ex fonder/aktier i index, esg, energi och tech

Kanske blir för stort då :slight_smile:

Kanske ha ett alternativ för oss som inte sparar i fonder. Min största fond kommer utgöra en mikroskopisk del av mina innehav (som en del av barnportföljen) eftersom jag handlar med aktier istället.

Kanske kan samarbeta med @pbergqvist och Balansify? Borde väl gå lättare att få ut information/statistik via Balansify än frågor i ett formulär?

1 gillning

Bara ett förslag

Skulle det vara intressant med sparkvot på lönen samt aktuellt månadssparande?

Tänker det kan vara intressant att se hur mycket folk sparar i olika skeden i sina liv

3 gillningar

Kanske något som går att fixa i framtiden. Men endast med samtycke av användare så klart (även om det är anonymt).

1 gillning

Förtydliga vad som avses med kapital i boende. Om det är värde-lån eller inte.
Förtydliga om det ska vara “din del” av en delad ekonomi eller inte.
Intressantast med siffror där alla fyller i med samma utgångspunkt.

Kanske ha med nånting om personens egenskaper såsom ålder, sysselsättning etc. Jag tänker att undersökningen kan bli svår att dra någon analys på annars, en 65åring som precis påbörjat pensionen kommer ju naturligt ha mycket olika svar jämfört med en 22årig student

edited to add: Såg nu att du hade en fråga om födelseår, läste för slarvigt :smiley:

Kul initiativ. En fråga om hur stor andel av de upptagna tillgångarna som är finansierade med lån är alltid relevant. Tycker också att fastighet ej bostad kan vara en intressant tillgång att speca, typ fritidshus, skog m.m.

Vore kanske bra att klargöra om/hur man ska ta med pensionssparande i specandet eller inte och i så fall vilket (tjänste/allmän?).

Kul idé @janbolmeson! Och jag gillar det komiska i att du redan nu vet att frågorna och svarsalternativen kommer bli starkt ifrågasatta. Nu kan detta bli hur avancerat som helst :grinning_face_with_smiling_eyes:

När man ändå ska skriva in sina största fondinnehav kanske det vore intressant med en procentsats också?

Ang bostad; belåningsgrad och amorteringsbelopp. Typ av boende, tex hus, bostadsrätt, hyresrätt.

Tjänstepension och IPS kanske bör vara ett eget segment. Här kan man tänka sig många olika uppdelningar, enklaste är nog trad eller fond