Avanza auto - eller inte? - för barnspar?

Hej!

Jag har startat igång ett långsiktigt månadssparande i en portfölj (Avanza) som jag frågade och fick fin input på alldeles nyligen. Nu funderar jag på om jag borde spara i en likadan portfölj till mina barn istället för Avanza Auto 5, som jag för enkelhetens skull valde först för sparandet till dem (i ett KF barn-konto). Samma sparhorisont, 15-20 år.

Min portfölj:
Länsförsäkringar Global Index 50%
PLUS Allabolag Sverige Index 20%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad index 10%
Handelsbanken Gl småbolag 10%
Avanza Fastigheter by Norhammar 10%

Men tänker att jag i så fall skulle kunna köra LF Global 60% istället för Avanza Fastigheter 10% i deras.

Men hur vet jag om det här blir bättre än Avanza auto? Fördelen där är ju att man slipper gå in själv och omfördela, men det spelar ju inte så stor roll om jag ändå ska gå in och justera min egen.

Någon som har några åsikter om detta? Tack på förhand!

Det vet du inte… Omöjligt att veta förrän efteråt när sparhorisonten är slut…

Om det är barnspar på 15-20 år och du vill ha Avanza Auto så hade jag istället valt Auto 6 som har lite högre risknivå och aktieandel. Avanza Auto 5 är lite väl defensiv tycker jag på så lång sikt.

Men om du vill kopiera din egen portfölj i barnets så kommer det också fungera bra, men klokt att byta fastigheter mot globalfond tycker jag :+1:

3 gillningar

Har inga åsikter om dina val men det barnspar jag och min partner valt till vår gumma (< 1 år) är avanza global i KF med 10 % belåning.

2 gillningar

Instämmer med allt @MattiasA90 skrev ovan.

Det kan ev bero lite på vad man själv tror på om den förvaltningsmetod som Avanza Auto innebär. Det är en typ av faktorinvestering (alias “smart beta” eller “strategic beta”), lite av en “svart låda”, som jobbar med underliggande fonder (som finns på Avanza). “Auto” syftar på att den regelbundet viktar om mängden av dessa underliggande fonder enligt en metod/formel som kanske kommer funka i längden över 15-20 år. Vem vet!
Den som vill fördjupa sig i vad Avanza Auto gör kan börja här: Black–Litterman model
Harry Markowitz

F.ö. tycker jag det här låter bara bra, det måste jag säga:

1 gillning

Tack för input! Nu blev det så att jag valde 60% LF Global och 40% Spiltan Aktiefond, barnmånadssparet är i nuläget inte så högt så det blev svårt att fördela på alla fonderna jag först hade tänkt. Jag kanske justerar längre fram.

1 gillning