Omröstning, Lysa eller Avanza Auto 6 för barnspar

Hej! Jag är nyfiken på vad forumet tycker om Lysa vs Avanza Auto 6 när det kommer till barnspar, och jag har skapat en omröstning.

Jag kanske är lite lat, men jag hänvisar till andra trådar på forumet eller respektive fondsida för info om respektive tjänst.

Uppdatering:

Här är en sammanfattning av AI-tjänsten Gemini om hur man kan tänka kring detta.

Både Lysa och Avanza Auto 6 är utmärkta val för dig som vill ha ett enkelt och automatiskt sparande med bred exponering mot aktiemarknaden. De är designade för att ta bort behovet av att själv välja fonder och ombalansera.

Välj Lysa om: Du prioriterar lägsta möjliga avgift, speciellt om du har ett större kapital, och uppskattar deras fullständiga fokus på vetenskaplig investering och transparens. Du är bekväm med en något enklare användarupplevelse och vill ha en mycket bred global exponering.

Välj Avanza Auto 6 om: Du redan är kund hos Avanza och vill ha ett automatiserat sparande inom deras ekosystem. Du är beredd att ta en högre risk för potentiellt högre avkastning genom en aktieexponering över 100%. Du har under 50 000 kr att spara och kan dra nytta av deras avgiftsfria sparande upp till det beloppet.

0 röster
  • Länsförsäkringar Global Index
0 röster
2 gillningar

:wink: Inte samma sorts produkt :blush:

3 gillningar

Nu vet jag ju inte detaljerna om Lysa, eftersom du inte skriver ut dem, men Auto 6 har ju hävstång så på lång sikt kan det kanske vara en fördel :woman_shrugging:

Tack till er som röstat!

Jag överväger att byta till Avanza auto 6 från Lysa pga hävstången och att samla allt sparande på ett ställe, men har inte bestämt mig än.

Hävstången gör inte så mycket eftersom själva hävstången är dyr, se Zinos inlägg i långa tråden 394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension!

Men självklart, använder du Avanza för dig själv är det helt logiskt att använda samma för barnsparet. Och tvärtom, använder du Lysa för dig själv är det helt logiskt att använda samma för barnsparet.

2 gillningar

Kör faktiskt ett delat barnspar då jag inte kunde välja. Hälften lysa 100% aktier och hälften en portfölj i Avanza som innehåller:

Dnb global index
Avanza Auto 6
Spiltan investment
Spiltan investment global

:sweat_smile::hot_face:

1 gillning

Länkade du fel tråd nu? Jag menar att Zino inte nämner Avanza auto 6? Däremot så borde det finnas volatility drag i den med.

Zino nämner Avanza Auto 6 i denna kommentar 394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension! - Nr 81 av Zino

Och lite längre ner rangordnar han också olika alternativ:

3 gillningar

Om du ska byta till Avanza, ansökan om vanlig portföjbelåning och kör en vanlig billigare indexfond istället. Billigare än Auto6 för hävstången. (Hänvisar slött till samma tråd som länkas ovan för härledningen).

Jag kör portföljbelåning för barnsparet till syskonbarnen och håller mig strax under 10% belåning. Tycker det är en perfekt tillämpning dels för att horisonten är lång och dels för att beloppen är relativt små, så eventuell belåning över mest fördelaktiga nivån är lätt att täcka upp för vid behov genom en extra insättning.

1 gillning

Lysa pga helt separerat från mitt andra skit. Idiotiskt enkelt, så absolut noll risk för pill.

50/50 BTC/Lysa 100% aktier till barnen

1 gillning

Aha snyggt, tack!

Jag gör så för mitt eget sparande, men barnens sparande vill jag skydda från mig själv. Det ska bara ticka på oavsett vad jag gör/inte gör.

1 gillning

Om du känner så kanske Lysa trots allt är klockrent :+1::+1::blush:

1 gillning