Ny i RT-doktrinen

Hej,

Flyttade för ett par månader sedan över allt mitt sparande till Avanza från storbank. Har spenderat många timmar här på RT-forumet och än fler timmar med att lyssna på poddavsnitten. Likt många före mig söker jag nu feedback på min portfölj. Sparhorisont är 25 år+ och har automatiskt månadssparande.

90 % Storebrand Global All Countries (för att få med EM och vill gärna ha så få fonder som möjligt)

10 % Plus Alla Bolag Sverige

Det senare är kanske irrationellt och borde väl enligt RT-doktrinen bytas ut mot globala småbolag med tycker HB:s fond är lite dyr. Men arbetar också för en organisation som främjar svenska näringslivets förutsättningar så vill ”vara med på ett hörn” i det jag arbetar med på dagarna och inte känna FOMO när jag läser i DI om hur svenska företag växer.

Till barnet dubblar vi barnbidraget och sätter på Avanza Auto 6 som han får om 20 år+ när han studerat klart.

Förutsättningarna borde väl vara goda på sikt enligt forskningen även om inget går att sia om?

Tack Jan, Caroline och många andra för all värdefull input ni gett mig.

MVH, Acke

5 gillningar

Hej Acke!

Jag ger rådet jag har fått och samma jag ger till andra. Att investera i Lysa för att inte själv kunn köpa enskild aktier, vilket ofta leder till förlust (iaf för mig) vilket på långt tid blir mycket pengar. Jag har Lysa för att då kan jag inte göra dem köpen.

Lysa är dock kanske inte aktuellt för dig men vill ge de bästa rådet jag har. Kan ju vara bra för ditt barn om inte annat tänker jag.

lycka till :slight_smile:

1 gillning

Är väl en helt okej portfölj. Men avgiften verkar lite hög för Storebrand Global All Countries på Avanza 0.32%. SAVR tar 0,23%.

Om du ska spara hos Avanza är ju avgiften nästan samma som 100% Lysa Bred.

1 gillning

Portföljen ser bra ut!

Storebrand Global All Countries A är ett bra val om du vill ha en integrerad lösning med exponering mot både utvecklade marknaden och tillväxtmarknaden. Fördelen är att du slipper omfördela manuellt, dock är avgiften snäppet högre jämfört med om du delar upp det i två fonder. Så gör din egna bedömning av vad som är viktigast, båda är helt acceptabla val.

Se tabellen i mitt inlägg i denna tråd:

PLUS Allabolag Sverige Index är visst rationellt, en viss andel “home bais” har vetenskaplig grund. Just denna fond är även mycket diversifierad över hela svenska marknaden jämfört med det koncentrerade indexet OMXS30. Se gärna denna: Is Home Country Bias a Mistake?

Angående Handelsbanken Global Småbolag så håller jag med att den är dyr. Däremot så finns det inga bra alternativ inom det traditionella fondutbudet. Inom den börshandlade fondmarknaden finns många alternativ som är värda att titta på. Dock så är det inte lika “smidigt” att handla börshandlade fonder.

När det kommer till barnets portfölj hade jag personligen inte valt Avanza Auto 6. Jag hade i sådant fall valt samma portfölj som du nämnde innan, speciellt då sparhorisonten är 20+ år. Fonden är även aktivt förvaltad och väldigt nischad. Faktablad - se mål.

1 gillning

Tror vi är många RT fans här som har åtminstone 20% Sverige. Och en del räntor också för den delen. Vilket har funkat riktigt bra nu när kronan gått så bra.

1 gillning

Varmt tack för långt och gediget svar @Nullvarde ! Bra reflektioner. Ska hålla den här modellen något år och se hur det känns. Men ska klura på det med Avanza Auto 6, kanske klokare att köra samma där eller allt i en billig globalfond, kan känna att nuvarande är väl dyr med 0.39. Allt gott!

1 gillning