Jag fick nyligen information från Avanza att de ändrar villkoren för mina tjänstepensionsförsäkringar (och jag tror även det gäller för kapitalförsäkringar). De informerar att de framöver kommer att kunna låna ut värdepapper som hålls i mina försäkringar, till Morgan Stanley. Den utlåningsräntan som Morgan Stanley betalar säger de att jag och Avanza ska dela på. Upplägget sägs alltså kunna generera extra inkomst för mig.
De säger även att det är att opt-out, alltså meddela att man ej vill vara med.
Enda anledningen jag känner till för att låna upp värdepapper är ju för att blanka dem. Vilket i så fall låter sjukt att jag skulle tillåta.
Låt säga att jag äger aktier i ERIC (jag är lång i ERIC). Morgan Stanley ska då låna dessa, för att blanka dem, (de ska vara kort i ERIC). Jag ska alltså låna ut aktier till Morgan Stanley for att de ska betta mot mig? Jag tycker upplägget verkar knasigt.
Hjälp mig förstå var jag tänker fel.
En annan aspekt att fundera över, vad gäller vid kredit-event, typ att någon inblandad part går i putten. Vad gäller då?
Jag har inte helt tänkt genom detta fullständigt ännu, men just nu lutar jag mot att jag ska välja att opt-out.