Från att tidigare ha haft väldigt få utländska belåningsvärda aktier, med väldigt konservativ bedömning på samtliga, har nu Avanza gjort ett omtag:
Nu lägger vi till över 600 utländska aktier som ger rabatt på räntan (det som vi tidigare kallade superränta) när du använder vår värdepapperskredit. Vi har dessutom ökat antalet aktier som blir belåningsbara och höjt belåningsvärdet på ca 3000 aktier. Det här gäller från och med idag, 13 december.
För mig personligen så ökar det verkligen möjligheterna att göra dumma saker. Tidigare hade jag ett belåningsvärde på runt 25% av portföljens värde, nu hoppar det upp til 50%. Procentsatser innan användning av kredit.
Om jag inte gör några ändringar har detta lett till att jag får lägre räntekostnader, pga att Avanza ger dig högre ränta ju närmare din maximala belåning du ligger.
Det bästa är ju större marginal till överbelåning vid börsfall, men då gäller det ju att man inte börjar köpa för mycket, nära obelånat är ju bäst om man har volatila aktier.
Jag kör mest utländska aktier så det här känns helt rätt finns ju många utdelnings-aristokrater i USA som har lägre risk än många svenska aktier som inte har varit godkända tidigare.
Ok, det är försiktigt men man skall göra det som känns rätt. Jag har ökat lite nu i och med att många aktier har fallit i värde och ligger runt 10%, mitt tänkta max är väl runt 30% vid kraftiga börsfall, hur tänker du?
Har du 0% ränta då på det beloppet?
OBS: Passerar man en beloppsgräns så gäller räntan för hela lånet, inte bara överskjutande.
Ja man får nog vara beredd att det i värsta fall kan bli ändringar. Jag skulle vara försiktig med att låna för mycket. Tidigare innan den senaste förändringen var det mycket enkelt för mig att minska belåningen, var bara att sälja några av de många aktier som helt saknade belåningsvärde, gav stor effekt på belåningen.
Nu ser jag att enbart tre av mina aktier helt saknar belåning! När man börjar sälja av aktier som har belåningsvärde, minskar ju kontots totala belåningsvärde, och därmed minskar man inte alls så effektivt graden av belåning.
Avanza har ju tidigare varit mycket försiktiga med belåningsvärden, jag vet att man har kunnat få högre värden hos Nordnet. Jag vet inte hur de är idag.
När coronakrisen var som värst på börsen så tror jag inte Avanza justerade några belåningsvärden eller villkor, men man vet ju inte vad som kan hända i framtiden, speciellt nu när de väl i princip har dubblat sina belåningsvärden, i alla fall för mig, och detta innebär nog helt klart mer än en dubblad risk för Avanza.
Ja det har jag, lånet ligger bara på ca 20 000 och jag kan låna upp till 41 000 till 0% ränta och så jag har tagit höjd för att att om mina aktier faller med 50% så ligger jag på 10% belåning och slipper ränta.
Sen tycker jag att ska man godkänna värdepapper till 0% ränta så så bör man bara titta på risken i bolaget ränta=risk jag kunde inte belåna mina aktier i bank of nova scotia t.ex trots att dom har delat ut pengar sedan 1832 och har haft en stabilare utveckling än t.ex swedbank som ändå var godkänd så det känns bra att dom rättat till det nu.
Jag tror de tittar på volatiliteten på aktier vid bedömning av belåningsvärde. För utländska aktier lägger de väl på en valutarisk, samt en något högre risk då det är “okända” bolag.
Jag antar att belåningsvärdena är en tjänst Avanza köper in, det verkar som de gjort det nu i alla fall. Tidigare var det mer en manuell bedömning, därför kan de erbjuda belåning på så många fler bolag nu.